La Tour Ronde (21.05.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Torinohytta
Characteristic Alpine trip
Ascents La Tour Ronde (3,737m) 21.05.2018

De siste to dagene på tur i Alpene skulle opprinnelig blitt tilbrakt på en bestigning av Dom, det høyeste fjell som ligger helt i Sveits. Pga for mye snø under Domhytta ble planen byttet ut med en bestigning av Dufourspitze i stedet, men til slutt ble det Plan C siden værmeldinga for denne delen av Alpene var langt dårligere enn for Chamonixområdet. Så den nye planen var å sove i Chamonix, ta heisen opp til Helbronnerstasjonen på den italienske siden av Mont Blanc og så finne på noe i området rundt Torinohytta. Etter flere netter med søvnmangel gledet jeg meg til å sove lenge (endelig?) etter å ha kommet tilbake fra Saas Fee og forhåpentligvis føler meg i bedre form på siste turen. Rob hentet meg rundt kl.8 og vi kjørte til Courmayeur via Mont Blanc-tunnelen. Det tok ikke så lang tid. Og så var vi snart på vei opp til Torinohytta. Dagen hadde startet fin med mye blå himmel og sol i Chamonix, men på denne siden av Mont Blanc var det litt skuffende å se at det var faktisk overskyet. Uansett, etter å ha kommet opp til Torinohytta gikk vi en liten rekognoseringstur på Glacier du Geant for å sjekke ut Gervasuttirenna på Tour Ronde, som vi hadde tenkt kunne vært et fint turmål. Det var tett tåke oppe ved hytta og svært dårlig sikt, men så snart vi begynte å komme oss nedover – og nordover, så lettet tåka betraktelig. Vi kjørte ned mot breen fra Combe Vierge, en fin gryteformasjon like under Torinohytta. Det var ikke det fineste skiføret noensinne, men det var bærende skare og helt greit å kjøre på. Nede på Glacier du Geant skinte sola fra alle kanter og det var en fin utsikt mot alle de kvasse toppene rundt breen. Vi holdt oss stort sett på nordsiden av breen før vi dreide sørover mot Tour Ronde. Været hadde blitt noe dårligere mens vi var ute og det så ut til at tåka var på vei mot oss. Så etter å ha tatt en liten titt på Gervasuttirenna (som forresten så veldig fin ut) byttet vi skiene fra gå til kjøremodus og begynte turen tilbake til hytta. Resten av ettermiddagen var noe lang men det var fint å slappe av i hvert fall.

Lett å komme seg opp når det er bra snøforhold! (bilde tatt av Rob)
På normalruten opp Tour Ronde
Litt før man er oppe på sørøsteggen får man et lite parti med lett klatring (bilde tatt av Rob)

Værmeldinga for mandagen var ikke strålende, men det så ut som om det ville bli et lite vindu med oppholdsvær mellom ca. kl.5 og kl.11, så det skulle være akkurat nok tid til å gjennomføre en tur til Tour Ronde. Så vi avtalte å ta frokost kl.4 for så å dra rundt kl.5. I virkeligheten var det fortsatt snøbyger i 5-tiden så vi bestemte oss for å forskyve avgangstiden til kl.6 og håper at været hadde lettet litt da, noe som viste seg å være en god beslutning! Dessverre var det fortsatt tåka ute så istedenfor å kjøre ned på breen i dårlig sikt og gå på ski, la vi skiene forbli på hytta og gikk hele innmarsjen til fots. Til tross for at jeg hadde sovet lite igjen, kjente jeg at jeg var bedre akklimatisert i dag og innmarsjen var ikke like tungt som på vei opp Rimpfischhorn selv om vi måtte traske i gjennomslagsnø (i skisko) for å komme oss til foten av fjellet. Nok en gang ble planen endret underveis og istedenfor å gå helt rundt til Gervasuttirenna , ble det ’normalruten’ opp østfacen/sørøstryggen på oss. Denne ruten kan være utsatt for steinras på sommerstid, særlig hvis det har vært tørt i lengre perioder (f.eks i fjor), men i dag var renna opp østfacen fullstendig fyllt opp med snø og i tillegg var det ikke varmt pga været, så steinrasfaren var minimal ift hva den kunne vært.

Innsteget til renna var ikke godt definert siden den var ganske bred, men vi så noen tegn til gamle spor og brukte dem som referanse. Tipper at renna var rundt 45 grader i gjennomsnitt med noen korte partier med 50 grader og vi gikk på kort tau hele veien opp med unntak av de siste 50m (ish) med lett klatring for å komme opp på sørøstryggen. Snøen i den øverste delen av renna her var litt råtten så vi noterte at vi skulle finne en bedre vei ned. Nå gjenstod det bare en liten snødekt rygg mellom oss og toppen av La Tour Ronde; været var ikke på sitt beste, men vi hadde iallefall litt utsikt selv om det var noe grått og lave skyer lå på de aller høyeste toppene i dag. Dagens turmål virket som et godt valg da!

Like før toppen
Ankomst på toppen av fjellet (bilde tatt av Rob J)
Meg på toppen av La Tour Ronde
Rob på toppen av La Tour Ronde
Rob prøver samme teknikken som jeg nettopp har brukt for å komme ned på sørøsteggen

Vi kom oss opp på toppen av La Tour Ronde etter relativt kjappe 2,5 timer fra hytta og der var det en fin og smal egg som strekker seg nordover. Hadde det vært det samme været i Tromsø, så hadde jeg kanskje ikke giddet å gå på fjelltur, men i dag var jeg storfornøyd med at vi hadde rukket å komme oss opp noen fjell - og en artig fjelltopp med en utsikt også! Etter å ha tatt noen bilder gikk vi fra toppen og fulgte samme veien ned som vi kom opp. Men istedenfor å klatre ned renna der vi kom opp, gikk vi et stykke lenger ned på sørøstryggen for å finne en alternativ inngang til renna i østfacen og forhåpentligvis bedre snø for å klatre ned på. Dette traff vi på og brukte en stor stein som rappellanker slik at vi kunne rappellere ned den smaleste delen av renna. Deretter klatret vi ned resten av renna med sikring fra Rob ovenfor. Nå var tåka så tett at jeg ikke kunne se Rob etter hver taulengde, så vi hadde helt klart gjort en god avgjørelse om å droppe ski i dag. Jeg tror ikke at jeg hadde turt å kjøre på ski i såpass dårlig sikt!

Resten av turen tilbake til Torinahytta gikk uproblematisk men uten noe utsikt og til tider uten sikt. Heldigvis var det litt av sporet fra tidligere på dagen som var fortsatt gjenkjennbart så vi fulgte disse. Ellers hadde en GPS vært nesten obligatorisk å ha med! Og så var det bare å hente alle tingene fra hytta og komme oss ned til Courmayeur og Chamonix. Selv om værgudene ikke hadde levert noe drømmevær, synes jeg at vi hadde utnyttet det brukbare været på en fornuftig og effektiv måte, så tusen takk til guiden Rob for en flott avslutning på 5 flotte dager på tur i Alpene!