Fløyen ved Dalsfjorden (18.05.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ottersteinen P-plass (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Fløyen (761m) 18.05.2018 13:30
Visits of other PBEs Ottersteinen Parkering (32m) 18.05.2018 11:14

Fløyen ved Dalsfjorden - flott tilrettelagt tur i nydelig mai-vær

Turdag 2 med utgangspunkt hos familien i Hyllestad. Denne dagen ble det Ole Einar (16) og meg som dro av gårde på tur. Vi kjørte til Dale der dagens turmål dominerer mot nord.

Bratte Fløyen ved Dalsfjorden. Stien går opp langs den grønne rennen langt mot høyre

Krysset Dalsfjorden på den flotte broen, og parkerte på Ottersteinen Parkering like før tunnelmunningen.

Ole Einar på parkeringen på Ottersteinen
Info-tavle for turmulighetene i området

Hele turen går på meget godt tilrettelagt og merket sti sikret med tau, kjetting der dette er påkrevet. Det er og laget trapper og lagt ut mye flate steinheller (helikoptertransport?) i fuktig terreng. Dessuten er det skilt for hver 100-m høyde i terrenget. Høydeangivelsene var ikke de vanlige moh, f.eks. 500 MOD. Ole Einar fant ut at MOD måtte bety meter over Dale eller Dalsfjorden. Lokalpatriotisme på sitt beste!
Fra parkeringen går stien nordover ca. 700m mot Fossvika i bratt skogsterreng. En god del opp og ned her mellom 20 og 50 hm.

Godt merkete tursti hele veien

Så vender stien 180 grader og går oppover, først i tett granskog, senere gjennom blandingsskog til en telemast på vel 300 moh oppe pågå Rimma. Her er det flott utsikt ned mot tettstedet Dale. Stien dreier her nordover og fortsetter til Bjergastølen med et delvis sammenrast stølshus og flotte steinmurer etter en kjempestor løe på nesten 20m!

Utrolig vakker murt steinløe på Bjergastølen som dessverre er i ferd med å rase sammen

Turen fortsetter opp nye 100 hm bratt opp på en haug, og her starter passasjen opp den brede fjellhyllen som kan sees på det første bildet. På 500m dreier stien igjen endelig vestover mot Fløyen, og herfra er det nye 250 hm, stedvis med litt småklyving, opp til toppen.

Her starter stien opp den brede fjellhyllen
Øverst på hyllen før stien dreier mot vest
Dalsbrua og Dale i fugleperspektiv
Innover Dalsfjorden med Laukelandsfossen og Laukelandshesten 678 moh til venstre
500 M(eter) O(ver) D(ale)! Fossdalsvatnet til venstre med Eitrenipa, Nordre og Søre Kringla mot høyre
Toppen i sikte!
Ole Einar på toppen av Fløyen

Varde, trig-merke og kasse med turbok på GPS 306071 6810325, litt forskjellig fra PB-koordinatene som lå klart lavere enn toppen og er korrigerte. Utrolig flott utsikt!

Mot den vakre bygden Dale
Mot Dale og innover Dalsfjorden mot Bygstad
Vestover mot Heileberget der en kan fortsette turen ned til Rivedal

Det var fristende å fortsette turen vestover Heileberget, men vi måtte returnere tilbake til bilen langs samme rute vi gikk opp. Takk til Ole Einar for en flott tur og hyggelig turfølge!

Missing title

Written by agnar 22.05.2018 08:19

No begynner du å komme på mine heimtrakter. Var sjølv på Nipebu 17.mai helga, litt lenger nord. Har stått for rydding og merking av stien frå Ottersteinen og mot Fossevikja/Nipebu.

Sv: Fløyen ved Dalsfjorden

Written by knutsverre 22.05.2018 10:17

Så dette er ditt nærområde, Agnar. Fantastisk flott! Vi ble skikkelig imponert over den fine tilretteleggingen av stiene i området. Her har du/dere virkelig gjort en kjempeinnsats til stor glede for andre turfolk!