Sollia (20.05.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Tjørvåg (23m)
Ascents Nonshornet (480m) 20.05.2018 13:40
Sollia Østtoppen (661m) 20.05.2018 14:18
Sollia Vesttoppen (660m) 20.05.2018 14:20
Visits of other PBEs Nonshornet parkeringslomme (10m) 20.05.2018 12:38

- Kommunetopping i frisk vind.

Inspirert av turen over Kongsvollen og Blåtind dagen før, var vi (i alle fall den eldste halvparten av oss) motivert til også å besøke kommunetoppen(e) i Herøy og Sande denne helga.
Gutta tok ei ny fotballøkt på formiddagen mens vi rydda ut av hytta. Deretter kjørte vi til Nonshornet parkeringslomme. Fin asfaltert parkeringslomme, kart og skilting.
Takket være en tørr vår var stien oppover også ganske tørr. Dette er forøvrig terreng som ikke frister å begi seg ut i uten sti. Selv nede i skogen blåste det, og vinden økte litt på over skogrensa, motvind sådan. Oppe på Nonshornet blei det motvind for alvor. Gutta sa seg fornøyd med denne fortoppen, og etter ei kort pause i delvis le, returnerte de. Brynhild og jeg trossa vinden og fortsatte til Sollia. Fint terreng og fin utsikt. Flott panorama 360 grader. Sikkert enda finere i noe roligere vær. Medvind på returen, i grunn ganske behagelig når den etterhvert fikk roa seg litt ned.

Informative skilt.
Vi leser oss opp på turen.
Kystlandskap. Kjekt med sti her.
Nonshornet i sikte.
Vi ankommer Nonshornet i sterk motvind.
Her er det bare å holde seg fast.