Knallfin skitur (19.05.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Gjegnen (1,670m) 19.05.2018

Kjørte fra basecamp Skei i Jølster og en drøy time helt inn til Hyen og Hope. Så her et skilt mot Gjegnabu og Lavesteinen på høyre side. Så et nytt skilt ved en gård, der en anleggsvei førte oss opp 175moh. Stor parkeringsplass her noen hadde kløyvd mye ved.

Som i går strålende vær, så shorts på - og skia på sekken. Her fulgte vi anleggsveien videre inntil vi så merka sti oppover. Her var det tildels våt sti (pga snøsmeltinga) opp til Lavesteinen som kneiset over dalen på 750 meters høyde.

Tok første matpakke her, før vi tok på skiene og faktisk kunne beholde de på helt til topps!

Fra Lavesteinen fulgte vi i praksis T-merkinga helt til Gjegnabu som var lufig plassert med utsikt rett til dagens mål.

Fra Gjegnabu var vi litt usikre på veien, men gikk ned til vatnet og passerte det helt inn på nordsiden. Så fulgte vi egentlig høyden litt opp og på "høyre side". Gikk utmerket det.
På sommeren ville man normalt valgt en hylle på Galleriene, men nå var det bare å våge seg ut på Gjegnalundbreen. Leste andre hadde gått der (noen med tau og noen ikke). Pga dagens gode snøforhold, breen så jevn og fin ut samt at vi kunne følge skispor opp og ned - vurderte vi den som sikker uten tau nå.

Gikk utmerket over breen som vi rundet og kom inn på fast fjell og rundet mot Gjegnen fra vest. Knallfine snøforhold hele veien opp.

Vel oppe var det sur vind, så ble en kort stopp bak varden der før vi tok av oss fellene og skle ned hele breen. Tok på oss kortfellene igjen - litt opp og ned mot Gjegnabu - som vi tok oss en god pause i solveggen ved.

Var fristende å overnatte på Gjegnabu, men spådd storm dagen etter, så valgte å skli ned helt ned igjen. Koste oss ca 9,5 time på tur!