Biskopåsen med flere (20.05.2018)

Written by Stabbe (Arne Hagen) GSM

Storsvehøgda (375m) 20.05.2018
Tandetoppen (313m) 20.05.2018
Vardeberget, vest (598m) 20.05.2018

1. pinsedag og jeg fikk lyst til å se den storsteinete konglomeraten på Biskopåsen. Benyttet samtidig anledningen til å besøke flere topper denne dagen. Lavtliggende topper er ofte kjedelige, for skogen skjermer for utsikten. Slik var det i dag også. Men fra gården Leine var det fin utsikt over Åshøgda. Fra Leine kjørte jeg Ulvgutua til Tandeskogen, den fineste gutua jeg har kjørt for den var asfaltert på noen stekninger. På Fusjeberget og Tandetoppen var det master for TV/radio.
Ble forundret over den gode merkingen og skiltingen opp til Fusjeberget, Storsvehøgda og Amlisberget. Fra Vardeberget var det en fin utsikt nordover mot Næra, Åsmarka og Naterudstilen, men om 2-3 år vil nyplantingen stenge for denne utsikten også. Liker ikke å gå gjennom gårdstun eller gå over jorder med gras, så startpunktet opp til Biskopåsen ble noe komplisert. På kartet vises en sti langsmed hele åsen, men for å komme dit måtte jeg gjennom tunet på Håkenåsen. Greit, jeg gikk til gården og vegen videre så jeg ikke, den endte opp i ei grind og ei kve. Returnerte og fulgte istedet kanten på et jorde opp til skogen. Eieren har nok ikke drevet skogsdrift her på 50 år, det lå nye vindfall og eldgamle vindfall på kryss og tvers. Et ordentlig rævhøl å forsere, men jeg kom meg opp omsider. Men ingen konglomrat, bare tett skog. For en skuffelse. På nedturen valgte jeg å følge en nokså tydelig og kryssende sti. Den endte opp i en panorama utsikt over Mjøsa og Mjøsbrua, og jammen var det ikke en bergknaus med den omtalte konglomeraten her også. Dagen ble reddet. Turen tok 7 timer inkludert kjøring.

Utsikt over Mjøsa fra nedunder Biskopåsen.