Ottanosi - 100 ulike pf100-topper (20.05.2018)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Ottanosi (976m) 20.05.2018 14:16
Kjerringafjell (938m) 20.05.2018 14:57
Visits of other PBEs Bygdastølen P-plass (340m) 20.05.2018 13:16

Hadde store planer om store topper til den förste store milepælen siden avklaringen av Bergen pf100-listen ifjor sommer. Fikk dog ikke et tilstrekkelig tidsvindu for å få det til så jubileumstoppen fikk istedenfor bli en ny Fusatopp jeg hatt veldig lust på å få tatt. Och det var et mye bedre alternativ en noen einerbröytetopp i Samnanger (selv om einerbröyting kan väre nokså representativt for toppsamling på pf100-nivå).

Tok ferjen fra Hattvik for tredje gangen i år og kjörte til Bygdastølen p-plass og betalte de 50 kronene det kostet å få ta asfaltveien helt opp. Verdt det i dette fall syns jeg. Da jeg hadde litt dårlig tid åpnet jeg med det klassiske altfor höye tempoet, hvilket raskt straffet seg i den lange jevne, bratte (men ikke vansklige) stien oppover. Måtte stanse å trykke i meg kvikklunsjen for litt ekstra energi etter 300-400 hm. Söre Gullfjelltoppen all over again.

Ved ca 750 hm sluttet endelig den bratte stigningen og turen ble veldig behagelig. Her var det dog litt vind istedenfor, men ikke noe utfordringer. Nådde toppen etter ca en time. Var veldig gira på å gå via kjerringafjellet på vei ned, men var litt usikker på om vinden skulle stille til med problemer og om det var like bratt som det så ut langs med eggen på vei nedover så bestemte meg for å höre med en familie på tre plus hund som var på toppen når jeg kom. Dette viste seg å väre et godt råd for disse var godt kjent og hadde i tillegg planlagt detsamme samt observert en joggende dame som löpt forbi dem og tatt samme rute.

Her skjedde også noe veldig morsomt for plutselig spurte de hvor jeg kom fra og da jeg avslörte min finske nasjonalitet spurte de om det muligens var meg som hadde gått på Bergsfjellet for noen uker siden. Dette viste seg å stemme og de var tydeligvis naboer med den mannen jeg slått av en kort prat med på veien opp den gang. Hadde aldri forventet å blitt en ”snakkis” på Fusa, så dette var en meget göy tilfeldighet! Fikk også mange gode tips og råd om noen av de Fusa-topper jeg enda ikke besökt.

Så jeg tok turen bort til Kjerringafjellet også. Det var noelunda greit merking dit bort, men tör ikke love at jeg sagt detsamme dersom jeg ikke hatt spor i snöfonnene å fölge. På Kjerringafjellet var det mye vind (se video på felvendt regn). Hadde hört at det fantes spektakulære vyer ned mot dalen til vest, men grunnet vinden så höll jeg meg borte fra kanten denne gang.

Stien ned fra Kjerringafjellet var stundtals vanskelig å fölge. Merkingen var svak og jeg tror det vært enklere å ta turen andre vegen. Mistet stien kanskje tre ganger og måtte gjöre noen halvakrobatiske manövrer for å komme meg tilbake på stien.

Var veldig gira på å gå innom Heihillerhornet for å få med meg topp 101, men måtte komme meg tilbake så det får bli en annen gang. Men meget fin tur. Veldig fornöyd.

Start date 20.05.2018 13:16
End date 20.05.2018 15:55

Grattis

Written by elbow 21.05.2018 21:34

med jubileum! :)

Sv: Grattis

Written by samasplund 21.05.2018 21:56

Tack så mycket! Og selv takk for alle flotte GPS-spor jeg så ofte brukt som inspirasjon til rutevalgene. Må dog alltid påregne nesten det doble når det kommer til tidsbruk... :)