Krånipa mm (20.05.2018)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Gullbotn (234m)
Ascents Krånipa (706m) 20.05.2018 09:12
Raudfjell (671m) 20.05.2018 09:44
Trollabotshaugen (678m) 20.05.2018 10:54
Raudnipa (711m) 20.05.2018 11:20
Visits of other PBEs Gullbotn p-plass (245m) 20.05.2018 07:47
Start date 20.05.2018 07:42
End date 20.05.2018 14:56

En dag med annonser under "tapt og funnet" angående "sti".

Vår tur til Hananipa 17. mai inspirerte meg til å gå en litt lengre tur i området og besøke de andre toppene der. Det ligger noen turer i PeakBook, men ikke akkurat det jeg var ute etter. Derimot fant jeg en beskrivelse på ut.no med start på Gullbotn og rute over Krånipa, Raudfjell, Raudnipa og Hananipa.

Nå var ikke GPS-sporet fra ut.no særlig detaljert. Jeg parkerte på nordsiden av veien for å slippe å krysse den i 80-sone med forventet mye pinsetrafikk. Og fikk ikke med meg at det gikk an å gå langs veien utenfor autovernet. Derfor krysset jeg i stedet elven ved å hoppe fra sten til sten, greit nok. Fortsatte på en vei(traktorvei) i N-NØ retning. Jeg skulle ikke gått så langt på den veien, og skulle ha gått over den lille broen jeg trodde kun var privat ankomst til noen hytter. "Sti tapt". Så da ble det gjennom litt skog, over en bekk, noe gange i retning SØ og så: "sti funnet".
Fulgte stien opp over Skåpet og videre mot nordligste toppen på Krånipa. Da jeg kom et stykke oppover, var det mye av "sti tapt og funnet". Men det er greit terreng å gå i, så jeg satte kursen rett mot toppen og fulgte mine egne veier. Samme tilnærming over mot høyeste toppen på Krånipa.

Skråningen på østsiden av Krånipa er veldig bratt, og jeg måtte 3-4 hundre meter i SSØ-retning før jeg fant en tydelig sti som gikk langsetter skråningen i N-retning. Deretter var det strake veien opp mot Raudfjell.

Så i registreringen i PeakBook-appen etterpå at jeg ikke hadde fått registrert Raudfjell. Nærmere kartstudie og kontroll mot bildene jeg tok, viste at toppen var lagt til feil posisjon.
Har korrigert posisjon og høyde.

Ned fra Raudfjell fulgte jeg kammen i N-retning. Noen bløte snefonner kombinert med bratt terreng tvang meg lenger ned mot Holmavatnet enn planlagt. Det gikk ikke an å gå langs vannkanten, men nok en gang fant jeg en sti. Den førte meg bort til demningen. Det ligger en hytte der, og fra den hytten går det sti langs vannet, og (angivelig) til Raudnipa.
Langs vannet gikk det greit, og første del opp mot Raudnipa var det sti. Men så begynte retningen å være mot Trollabotshaugen og ikke mot Raudfjell. Terrenget har og en del skjæringer i N-S retning, som sammen med at det lå en del sne igjen der, gjorde at jeg la om litt på planen og tok Trollabotshaugen først. Deretter litt sikking og sakking fobi småvann og rundt knauser i stedet for over dem. Og greit opp på Raudnipa.

Fant ly og inntok lunsj. Peilet meg så inn mot Hananipa. Terrenget og snefonnene var ikke helt i det samarbeidsvillige hjørnet. Og nå begynte vinden å øke på. Så dermed endret jeg på planen igjen, droppet Hananipa og satte kursen ned mot demningen til Holmavatnet. Fikk mer ly da jeg kom nedover i terrenget igjen. Fra demningen fulgte jeg tydelig sti ut mot Nordre Skulstad, og kom mot slutten inn på en traktorvei. Det står skilt der stien til Gullbotn tar av. Bare vær obs på at man ikke følger en av de som går til hyttene i stedet.

Over Orrhaugen klarte jeg å miste stien igjen. Men det var greit nok, fant en fin plass å ta en kaffepause på og nyte medbrakt kaffemat. Så fant jeg en sti igjen og fortsatte til Søre Skulstad.
Nå avvek jeg fra ut.no sin beskrivelse, fulgte veien et lite stykke nedover og tok så inn på en sti over Kråmyrane. Her er det naturvernområde og mye å få med seg. Så da fikk jeg ikke med meg at stien sluttet på en odde, og det var definitivt for langt å hoppe over til andre siden. Så da var det litt tilbake igjen, og fant en sti på vestsiden av Midttjørna. Nok en del tilfeller av "tapt og funnet", så kom jeg til slutt inn på traktorveien og tilbake til hovedveien og utgangspunktet.

Panorama mot N fra Raudfjell.