17. mai på Toreheia i Askvoll (17.05.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Yndestad P-plass (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Toreheia (717m) 17.05.2018 14:10
Høgeheia (552m) 17.05.2018 15:08
Visits of other PBEs Yndestad P-plass (30m) 17.05.2018 11:10
Yndestadhøgeheia (610m) 17.05.2018 14:48

Flott 17. mai - fjelltur i Askvoll med familien

Familiebesøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad denne helgen. Som alternativ til tradisjonell 17. mai feiring, var det enighet om at vi kunne feire nasjonaldagen med en fjelltur! Etter en god frokost hos Liv, dro vi avsted til Dale, krysset Dalsfjorden på den flotte broen og fortsatte via Askvoll til Stongfjorden. Vi hadde glemt å ta med oss flagg, men fikk låne et på grendahuset i Stongfjorden der folk var i full gang med 17. mai feiringen! Så fortsatte vi utover på nordsiden av Stongfjorden til Yndestad der vi parkerte på Yndestad P-plass.

P-plass for 5-6 biler ved stistart
Stistart - skilt merket Skylefjell

Stistart merket Skylefjell ca. 30 m øst for parkeringen. Meget godt opparbeidet og merket sti som slynger seg fint oppover i terrenget. Store deler av stien er nok gammel stølsveg til Yndestadstølene. Stien krysser Rindaelva, og snor seg bratt videre opp på høyden ca. 350 moh der det ligger to stølshus ved Litlevatnet.

Astrid, Ole Einar og Liv nesten oppe på flaten 350 moh
Stølshuset ved Litlevatnet
Utsikt mot sørvest med Litlevatnet og stølen

Fulgte merket sti opp ryggen mellom Litlevatnet og Svartevatnet og fortsatt oppover og østover i lettgått terreng til vi kom til en hytte vest for Krikavatnet der vi tok en matpause. Astrid sa seg fornøyd med turen her, og returnerte til bilen. Vi andre fortsatte mot dagens hovedmål

Toreheia
Først ned til Krikavatnet der naturen (?) har laget en veldig smal passasje mellom to vann for at en kan gå tørrskodd over.

Krikavatnet med den smale passasjen. Stien til Torefjellet går på skrå opp mot høyre.

Jevn og grei stigning de siste 200 hm opp til toppen, hele tiden på merket sti.

Tilbakeblikk mot Krikavatnet
La merke til Høgeheia 552 som vi besøkte på returen. I bakgrunnen en annen Høgehei - Høgeheia 450 lenger ute på Staveneset.
Varden på Toreheia med skilt og turkasse med turbok. GPS 295448 6817887
På toppen traff vi Sonja som også hadde ned seg flagg!
17. mai på Toreheia i Askvoll. Sonja tok bilde av Ole Einar, Liv og meg ved varden
Mot Blægja - kommunetoppen i Askvoll
Utsikt vestover Stongfjorden. Alden helt i bakgrunnen. Staveneset mot høyre

På tilbaketuren valgte vi gå langs kanten av den stupbratte skråningen ned mot Stongfjorden. Sonja slo følge med oss et stykke. Vi kom først opp på

Yndestadhøgeheia 610
Ikke noen egentlig topp, men formidabel utsikt rett ned mot Stongfjorden og bygden. GPS på høyeste punkt 294891 6817591. Lav PF ca. 10 m. Registrerer denne som panoramautsikt.

Liv Synnøve på toppen av Yndestadhøgeheia 610. Alden langt ute i bakgrunnen
Stupbratt ned mot Yndestad og Stongfjorden
Mot Stongfjorden

Høgeheia 552
Fra Yndestadhøgeheia fulgte vi merket sti nedover et stykke før oppstigningen på ca. 30 hm til Høgeheia 552 som jeg har lagt inn som "grønn" topp med PF 30. Her oppe var det faktisk både varde og turbok på GPS 293973 6817535. Vanskelig å si hva som er høyeste punkt her oppe. Gikk over alle mulige knauser for sikkerhets skyld.

Varde og turbok på Høgeheia 552. Utsikt vestover
Sonja, Ole Einar og Liv på Høgeheia 552

Fra toppen gikk vi nedover til stien vi hadde fulgt på turen opp, og returnerte til utgangspunktet, veldig godt fornøyd med en nydelig fjelltur denne flotte 17. mai dagen! Takk for turen alle sammen!