Mont Buet (18.05.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Le Buet
Ascents Mont Buet (3,096m) 18.05.2018

Dagens plan var å ta en tur opp Mont Buet på vei til Saas Fee, men dette krevde tidlig start pga at mye av turen går i sørøstvendt heng og dette varmes opp av sola ganske raskt. Så jeg stilte vekkeklokka slik at den skulle vekke meg kl03.15 siden Rob (guiden) ville plukke meg opp fra gjestehuset i Chamonix kl04.15. Turen starter fra Le Buet, omtrent en halvtimes kjøretur fra Chamonix men det ble nærmere kl5 før vi var klare for å begynne turen. Første delen av turen var en lett spasertur i joggesko, men vi måtte bære skiene og skisko på sekken da. Det var litt merkelig å gå i mørket igjen, særlig siden det har vært lyst på natta i Tromsø i godt over en måned nå, men på måte ganske koselig også! Stien er for øvrig veldig fin og slak så det var en behagelig måte å varme opp beina på! Det ble litt over en times skibæring før vi kunne spenne på skiene og fjellet hadde da fått sine første solstråler på toppen. Det var en nydelig farge. Gikk innover dalen på knallhard snø og opp noen slake motbakker mot hytta som var fortsatt fullstendig begravd under snøen. Alpene har hatt en veldig bra sesong snømessig, så forholdene var ganske gunstige for vårskiturer. Fra der vi skulle truffet hytta ble det noe brattere så da var det kjekt å ha skarejern på. Men nå i 7-tiden hadde sola allerede fått jobbe litt med snøen så den hadde begynt å tine og var ikke så hardt å gå på. Ikke bare det – men det var også såpass varmt at jeg var nødt til å gå i shorts og t-skjort :)

Etter det bratteste parti gikk vi en slags travers og litt bortover. Dette satte jeg pris på siden jeg fikk kjenne på at jeg ike var akklimatsert i det hele tatt. Snøen var påvirket av sola i stor grad og forholdene varierte veldig avhengig av eksposisjon. Etter hvert traff vi den sørvendte ryggen på ca. 2650moh der vi hadde to alternativer. Enten kan man fortsette rett frem og gå opp den sørvendte flanken under sørvestryggen, eller følge dalformasjonen innover for så å gå opp en ryggformasjon med ski på sekk. Vi gikk på ryggen siden det var en relativt god sti her og det var uansett deilig å gå. Det var stort sett snøfritt og det ble til sammen kanskje 100hm før vi kunne gå siste biten med ski på beina. Ble litt klabbing på skifeller siden det var litt nysnø som hadde blitt fuktet av sola. Utrolig irriterrende men det var ikke så langt å gå før vi skulle nå toppen – heldigvis. Etter omtrent 4,5 timer kom vi endelig opp på toppen av Mont Buet. Og for en utsikt vi fikk! Det var en kjempeflott utsikt i alle retninger men kontrastene var store. Mot vest/nordvest var toppene mer eller mindre snøfrie i motsetning til de hvite snødekte toppene mot sørøst i Mont Blanc-massivet. Kunne gjerne vært her en god stund lenger men allerede var noen skyene på vei og snøforholdene i sør- og østsidene ville bli raskt dårlige pga solpåvirkning så vi ville utnytte muligheten for å kjøre fin vårsnø og ikke ble lenge på toppen. Kanskje 10-15 minutter. Det var lenge nok til å ta bukse på meg og smøre med solkrem igjen før vi begynte å kjøre ned! Vi kjørte ned omtrent samme vei som vi hadde gått opp, med unntak av det lille partiet på ryggen der vi gikk med ski på sekk. Fra toppen kjørte vi et lite stykke ned på sørvestryggen før vi tok av mot venstre og droppet inn i den fine sørvendtflanken hvor det var noen folk som var på tur opp.

Slik som på alle vårskiturer ble vi ferdig med nedkjøringa altfor fort. Det var knapt halv 11 da vi kjørte ned den fine bakken mot dalbunnen, men da hadde snøen blitt skikkelig tung allerede. Men dette var det eneste sted hvor skiføret var mindre tilfredsstillende :) Herfra var det ikke så mye skikjøring igjen men det gjaldt å komme oss så langt frem som mulig før vi måtte stake litt. Det var snart slutt på snøen alikevel og så var det bare en spasertur ut dalen. Men først måtte vi gå et lite stykke i skisko før vi kunne hente joggeskoene og skifte sko. Det var litt styr med å feste skiskoen til skiene og pakke opp sekken på nytt men vi hadde god tid og det var ikke noe stress selv om vi måtte rekke siste heisen til Felskinnstasjonen fra Saas Fee som gikk kl1630. Nå som det gikk mot midten av dagen var det sykt varmt og ordentlig sommervær så jeg måtte skifte til shorts og sports BH igjen for å overleve varmen ;) Det var ellers en herlig måte å avslutte en flott tur på. Litt av alt egentlig!

Ca. kl6, Mont Buet rett frem (toppen bak til høyre)
Deilig med sol :)
Bilde: Rob Jarvis
T-skjortvær
Varmt i sola!
Rob nærmer seg toppen av Mont Buet
Fine forhold på tur ned!