Freikollen (19.05.2018)

Lågfjellet øst (412m) 19.05.2018 11:51
Lågfjellet (491m) 19.05.2018 12:12
Freikollen i bakgrunnen

Den andre turen i Kristiansund hadde jeg bestemt skulle være Freikollen. Freikollen er et «must» for toppsankere med utgangspunkt i Kristiansund, og jeg mener å ha lest et sted at det er Møre og Romsdals mest besøkte turmål.
Bilen ble parkert ved slalåmbakken, rett syd for Freikollen. Derfra var det bare å begi seg i kast med bakken. Den skulle gås helt til toppen, og det gikk rimelig greit når jeg fant en rytme som passet. På toppen av bakken flatet terrenget litt ut og det ble sti gjennom skog til jeg kom til dalen mellom Freikollen og Lågfjellet. Denne dalen ble fulgt til den flatet ut i skaret mellom de to nevnte koller. Stien delte seg også og jeg fulgte den som gikk mot høyre. Det gikk ikke mange metere før skog og busker måtte vike for lyng og mose.
En av fordelene med et mye besøkt turmål er at det blir mange som bidrar til å tråkke stien tydelig. En av ulempene er at det fort blir mange alternative stier opp lia. Jeg prøvde hele tiden å holde den tydeligste stien jeg kunne se, og lyktes vel sånn noenlunde med det. I alle fallkom jeg meg greit opp til toppen etter et godt magadrag av en stigning. Fantastisk utsikt i alle retninger. I nord ligger Kristiansund og Atlanterhavet, og i alle andre retninger er det tinder og fjell så langt øyet rekker. Og et par vennlige mennesker på toppen pekte også ut vindmølleparken ved Smøla for meg. Den hadde jeg nok oversett om jeg ikke var blitt gjort oppmerksom på den.
Ned igjen prøvde jeg å følge samme sti jeg kom opp. Det var en utfordring i det virvaret det er av stier der, men jeg lyktes rimelig bra. I skaret tok jeg den andre stien, mot venstre og Lågfjellet og besteg det fjellet også. Utsiktsmessig så er det ikke noe ytterligere gevinst sammenlignet med Freikollen, kanskje bortsett fra litt bedre utsikt mot Averøy.
Fra Lågfjellet og tilbake til bilen gikk jeg samme rute som jeg hadde fulgt opp.
Det ble en tur på 7,6 kilometer som tok 3 timer.