Rustadkampen & Heggkollen - Hurdal/Gran (18.05.2018)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Parkering v/Andtjenn (447m)
Endpoint Parkering v/Andtjenn (447m)
Ascents Rustadkampen (591m) 18.05.2018 12:38
Heggkollen (561m) 18.05.2018 13:28
Visits of other PBEs Jeppedalsvegen bom (245m) 18.05.2018 11:42
Jeppedalsvegen vinter p-plass (445m) 18.05.2018 12:01

Det nydelige maiværet måtte utnyttes, selv om det bare ble en kjapp tur rett fra jobb. Kjørende sørfra på E6 passerte jeg snart Gardermoen, og rullet etter hvert nordover på vestsiden av Hurdalsjøen på fylkesvei 120. Ved Rustaden svingte jeg av mot Bergset, og så inn på Jeppedalsvegen. Her måtte bombillett bestilles via SMS, en noe tungvinn betalingsmåte. Da må en inn i nettbank etterpå for å legge inn en regning på skarve 40 kroner. Mye bedre at beløpet belastes telefonregningen med en gang.

Jeg parkerte i krysset ved Andtjenn, rett før innsjøen Øyangen. Her var det plass til en del biler, men det var helt tomt da jeg ankom.

På detaljert landkart var det stiplet en sti fra Andtjennsmyra og oppover i retning Rustadkampen (591). Like etter passering av den låste bommen ved parkeringsplassen, fant jeg denne stien. Den var riktignok ikke mye brukt, og ganske lite synlig. Særlig høyere opp når den delte seg ble det vanskelig å se stien, og oppe ved 550 meters høyde forsvant den helt. I tillegg var det fryktelig vått i stien, og overalt hvor det var antydning til myr og søkk i terrenget, var det støvelføre. På de mest skyggefulle stedene lå det overraskende mye snø igjen også. Flere steder i starten måtte jeg gå noen meter på harde snøfonner, for disse lå gjerne midt i stien. Høyere opp mot toppen var det helt snøfritt, og mer sommerlig. Det var kun i lavere strøk med mye skygge at det lå igjen snøfonner. Disse er jammen seiglivede må jeg si, etter alle de varme dagene vi har hatt i mai så langt. Sier litt om snømengdene vinteren som var.

Det var bare skog å se fra toppen på Rustadkampen (591), så jeg tok bare en kort pause der. En maurtue var høyeste punkt, og det var mye liv i den i det varme og fine været.

Toppunktet på Rustadkampen (591). Aller høyest er maurtua til høyre.

Fra toppen skrådde jeg så nedover mot elva Hegga, som renner ut av Øyangen. Greit å ta seg gjennom skogen her, bortsett fra aller siste biten rett før stien langs Hegga, hvor det var tett småskog. Stien jeg kom ned på var dessuten dekket av mye snø på de mest skyggefulle stedene.

Stien langs nordsiden av elva Hegga hadde fortsatt skiføre.

Snart kom jeg opp på demningen ved Damstua. Her var det idyllisk, med utsikt over et blikkstille Øyangen og bakenforliggende åser.

Innsjøen Øyangen.

For å lettest komme opp på Heggkollen (561), peilet jeg meg inn mot en traktorvei som skulle gå skrått oppover mot toppen, i hvert fall sånn halvveis opp i lia. Det pleier jo vanligvis å forenkle adkomsten hvis man kan følge en vei...

Forholdsvis greit å følge traktorveien helt nederst, men etter hvert ble det stadig mer grums, kvist og kvast i veien. Denne traktorveien var nylig brukt, og bar tydelig spor etter det. Svære gjørmehull og masse stokker og kvister lå over veien jo høyere opp jeg kom. Jeg hadde sett meg ut et passende sted å forlate veien for å gå siste etappen gjennom skogen til toppen. Der jeg forlot traktorveien var det blitt så ille at det var langt lettere å gå ute i terrenget.

Litt brattere et parti opp mot toppen, før det ble slakere siste biten. Fullstendig vindstille på toppen av Heggkollen (561) også, så det var rimelig varmt etter motbakken.

På Heggkollen (561).

Jeg gikk over et par andre jevnhøye toppunkt oppå Heggkollen, før jeg dro ned mot den uveisomme traktorveien igjen. Nå kom jeg nedover litt lengre sør i forhold til der jeg gikk opp. Rett før jeg nådde traktorveien, dukket et stort hogstfelt opp. Så det var her det var hogd nylig... Jeg gikk i kanten på hogstfeltet, for å gå rett over fristet ikke. Snart nådde jeg igjen den kaotiske og kronglete traktorveien. Jeg måtte gå delvis i kanten på denne, og litt i skogen også, for å komme lettere frem. De nederste 200 meterne av traktorveien var bedre, så her kunne jeg igjen gå i sporene.

Traktorvei til besvær... Relativt kaotisk og uveisomt her. Er ikke her man legger inn sluttspurten.

Det var godt å være tilbake på grusveien ved sørenden av Øyangen igjen. Dette føltes som reneste E6 nå. Herfra kunne jeg strene avgårde siste biten tilbake til bilen.