Island dag 1 (18.05.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Bæjarfell (69m) 18.05.2018
Seltún (170m) 18.05.2018
Stampar parkering (7m) 18.05.2018
Þingvellir (110m) 18.05.2018
Hans Thorvald ved den blå lagune

Stampar

Hans Thorvald og jeg dro fra hotellet i Hafnarfjörður for å oppleve Island. Vi hadde leid bil, så vi sto fritt til å dra hvor vi ønsket. Vi dro i retning av Keflavik og hadde tenkt å bestige Keilir, men bilvegen dit krevde en noe større og mer solid bil, så det ble med forsøket. I stedet bestemte vi oss for å kjøre via Hafnir i retning Grindavik. Det viste seg å være et godt valg. Første stoppet vårt ble Stampar, der fikk vi oppleve vulkanske sprekker og kratere. Det var veldig stilig å gå på, og ikke minst se og ta på.

Valahnukar, Bæjarfell og Gunnuhver

Fra Stampar dro vi et lite stykke videre til et flott sted nærmere kysten. Der kom vi tett innpå havet og kunne nyte skuet utover. Det var en del vind, men utsikten var helt fantastisk. Det var mye fugleliv på dette stedet. Vi gikk opp på Valahnukar og opp til fyret på Bæjarfell.

Flott langs kysten ved Valahnukar
Bæjarfell
Valahnukar

Deretter tok vi en liten biltur til Gunnuhver der vi fikk vår første opplevelse med de varme kildene. Utrolig magisk å se røyken stige opp fra bakken. Lukten på stedet var meget spesiell. På denne lille utflukten fikk vi også oppleve skikkelig haglevær.

Gunnuhver

Den blå lagune og Thorbjarnarfell

Deretter fikk vi et meget vellykket opphold på den blå lagune, før vi dro og besteg Thorbjarnarfell. Det var en fin sti og følge nesten helt til topps. På toppen kunne vi blant annet se tilbake på den blå lagune og utover havet.

Den blå lagune
Toppen av Thorbjarnarfell med den blå lagune i bakgrunnen

Deretter kjørte vi det meste av "the golden circle". Vi var innom Seltún, der det var varme kilder, dampskyer og boblende leirgryter. Veldig spektakulært, men det luktet råtne egg der. Etter en middagsstopp, dro vi videre til Geysir. Det var en utrolig opplevelse å se spruten av strokkur. Derfra dro vi til Gullfoss, før vi igjennom snøvær til slutt dro en snartur innom Þingvellir. Det ble en lang dag med mange fantastiske opplevelser. Vi fikk også oppleve alle de fire årstidene i løpet av noen timer.