Storebjørn fra Krossbu (13.05.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Storebjørn (2,222m) 13.05.2018

Dagen etter Topptur fra Leirdalen våkna vi til nok et flott morgen i campen i Leirdalen. Pakka sakene våre og kjørte en liten halvtime til Krossbu. Nå sto Storebjørn for tur. Masse folk og biler på parkeringsplassene rundt Krossbu denne søndagen.

Rusla rolig oppover mot breen i følge både foran og bak av andre i samme ærend. Vel oppe på breen var det spor å se fra omtrent samtlige av Smørstabbtindane.

Flott dag på Leirbrean. Store Smørstabbtind til venstre, deretter Kniven, Sauen og Sokse før Bjørnskardet. Veslebjørn og Skeie til høyre for Bjørnskardet.
Varmt og blå himmel, ganske annerledes fra sist jeg var her, på siste etappe under Jotunheimen Haute Route med Erik og Jakob i 2015. Dårlig vær og sikt gjorde at vi måtte gå forbi Storebjørn. Nå så det derimot ut til å bestigning i baris. Konge!
Men neida. Når vi omsider nådde skaret ved Sokse, så blåste det skikkelig opp, og på 10 minutter hadde himmelen endra farge fra blå til hvit. Jeg var i utgangspunktet lysten på en tur opp på Sokse også, men slik været utvikla seg frista det meste å komme seg opp på Storebjørn fortest mulig.

Turen videre opp på Storebjørn gikk fint og vi kunne knipse topp-selfies med utsikt i alle retninger, selv om himmelen ikke lengre var blå. Digg nedkjøring på slushete snø, selv om det ikke var mange urørte kvadratmeter igjen på fjellet.