Topptur fra Leirdalen (12.05.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Geitsætre (997m)
Ascents Loftet (2,170m) 12.05.2018
Veslfjelltinden (2,157m) 12.05.2018
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 12.05.2018

Helgetur til Jotunheimen med lovende værmelding, nyglida ski med vår-voks og generelt god stemning. Hadde sett oss ut Storbjørn som turmål for dagen og kjørte innover Leirdalen. Men 5 km etter betalings-bommen var det stopp - uvisst av hvilken grunn. Herfra ville det bli en fryktelig lang anmarsj til Storebjørn, så vi revurderte planene.

Ny plan - opp i skaret rett bak oss

Endte med å dure rett opp i skaret nord for parkeringen, sammen med et femtitalls andre vår-skiløpere. En kjapp titt på kartet viste at komboen Loftet og Veslfjelltinden kanskje ville være fin.

Oppe i skaret mellom Veslfjelltinden (bak) og Loftet. Ryggen vi senere fulgte i bakgrunnen

Fine forhold på breen og masse skispor som vitnet om høy aktivitet de siste dagene. I skaret mellom de to toppene vi hadde sett oss ut møtte vi en stor gjeng skiløpere som kom ned ryggen fra Veslfjelltinden - altså motsatt vei av hva vi hadde tenkt oss videre. Dette viste seg å være en delegasjon fra Ørsta/Volda på årlig Jotunheim-tokt.

Herfra blei det et snøfattig stykke opp til flata på Loftet, men skia måtte allikevel ikke bæres mer enn 15 meter. Det får gå. På Loftet var det full fest - 95% kom opp fra motsatt side. En titt på kartet og vi skjønte hvorfor. Gjengen fra Ørsta/Volda fortsatt videre ned østover, mens jeg og Marie snudde etter et par brødskiver ved varden.

Livlig ved varden
Fantastisk utsikt mot Smørstabbtindane og dagens opprinnelige mål - Storebjørn

Turen gikk så ned i skaret igjen, før vi fulgte "ryggen" opp mot Vesltinden. Helt grei å følge, men litt småutsatt helt i toppen hvor vi måtte krysse en småbratt snøflanke hvor man ikke burde falle. Marie stortrivdes ikke her. Vi tok fram øksa og kom oss forbi. Deretter opp på toppen av Veslfjelltinden. Her kom dagens første skyer frem på himmelen.

Marie i god driv oppover ryggen mot Veslfjelltinden
Utsikt mot Hurrungane

Herlig nedkjøring på breen i perfekt slush. Avsluttet kvelden ved en trivelig teltplass i Leirdalen, med gryterett, sitronkake og kaffe.

Siste rest av myk vårslush ned mot Leirdalen