Skeie til Storebjørn (12.05.2018)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Krossbu (1,260m)
Endpoint Krossbu (1,260m)
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 12.05.2018
Skeie (2,118m) 12.05.2018
Vestre Skeie (2,113m) 12.05.2018
Storebjørn (2,222m) 12.05.2018
Veslebjørn (2,150m) 12.05.2018
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 12.05.2018
Veslebjørn Vest (2,090m) 12.05.2018

Linn Therese og Morten la opp til Lom helg og noen flotte turer på Sognefjellet. Værmeldinga for helga var veldig bra og lørdag morgen kjørte jeg oppover mot Lom. Gudbrandsdalslågen var stor og det var også bygd flomvoll langs E6 ved Fåvang.

Mye vann!

Oppe ved Norddal Camping traff jeg Linn Therese og Morten, og vi kjørte videre opp til Krossbu. I bilen oppover gikk det mye i forskjellig fjellprat. Oppe på Krossbu parkerte vi et stykke nedenfor Krossbu, og la på feller på skiene og pakket sekkene, før vi la på veg oppover mot Skeie. Sola steika og det var utrolig varmt å gå oppover mot leirbreen. Det var godt med litt kald gufs fra fossen som kom fra vannet på 1615 moh etter vi krysset Leira. Litt oppe på breen kom det litt kjøligere vind og det ble godt å ha på seg jakke og lue. Nydelig dag på leirbreen. Opp brattbakken til toppryggen på skeie, med skia på ryggen. Derfra på med tau og fulgte ryggen fram til en hammer som vi rundet på høyre side. En artig rygg ut til toppen. Siste stykket opp tok vi av tauet og gikk opp på toppen og til det ytterste toppunktet. Samme måte tilbake til ski og sekkene. Der skilte vi lag, Linn Therese og Morten tok en pause her og returnerte til bilen mens jeg tok med meg resten av ryggen til Bjørnelabben da jeg manglet 10 meters toppene her. Syns det var litt for ille å være bare ca 10 min fra toppen på Storebjørn på en sånn flott dag uten å ta med toppen, stakk derfor kjapt opp til toppen, knipset et par bilder og returnerte. Flott utsikt på en sånn flott dag. Fra Storebjørn var det bare raskeste veg tilbake til bilen. Håper det ikke ble for lenge å vente for dere Linn Therese og Morten, og tusen takk for en utrolig flott fjelldag :)

Bilene begynner å fylle opp parkeringa ved Krossbu
Et kort barmarksfelt vi måtte passere
Nydelig dag på tur oppover
Fin rast i sola
Smørstabbstinder
Oppover Leirbreen
Fra Skeie mot Vestre Skeie
Kalven med Hurrungane, Fanaråken og Steindalsnosi bakenfor.
Ryggen videre mot Veslebjørn og Storebjørn
Flott utsikt
Sprekk i fjellet, der det var veldig langt ned!
På Skeie!
Veslebjørn Vest, eller om det er den neste før veslebjørn.Hvem av de er høyest?
Tilbake mot Skeie.
Storebjørn
Ikke så mange på Storebjørn lenger, men noen er her enda, og noen er også på veg opp.