Klønetur til Litje Rundfjellet (14.05.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Lille Rundfjellet (729m) 14.05.2018
Visits of other PBEs Bjørkebakken p-plass (110m) 14.05.2018

I dag var det godt over 20 grader, og strålende sol. Tenkte jeg skulle finne et fjell som det fortsatt gikk an å gå ski på, og hadde egentlig tenkt meg til Gratangsfjellet. Gikk på en liten smell da jeg ikke var klar til å dra før over 12, og bestefar skulle feire bursdag på ettermiddagen. Gikk derfor for et kortere alternativ, der jeg så at det var snø seinest på torsdag: Store Rundfjellet på grensa mellom Salangen og Dyrøy.

Mens jeg kjørte mot startstedet, så jeg fort at det ikke var mye snø igjen. Etter ei runde i tankekverna, kom jeg på at jeg kunne prøve sommerruta opp til fots, det var jo helt bart i sørhellinga. Snørte skoa og satt i vei oppover traktorveien mot Rundfjellvatnan. Jeg hadde ikke kommet mange høydemeterne opp før hele traktorveien var snødekt, og da snakker vi snø til knærne. Det var både kaldt og vondt å tråkke gjennom i shorts, og joggeskoa var forlengst klissvåte. Satt meg ned og mota meg opp med litt sjokolade, før jeg fortsatte innover mot ryggen opp til Svartrubb. Idet jeg kom fram til elva som måtte krysses, innså jeg at det ikke blei Store Rundfjellet i dag. Kunne se sporadiske flekker med barmark opp mot fjellet, og med rådende snøforhold var det uaktuelt å gå i joggesko oppover. Hadde heller ikke store planer om å vade over elva, som var flomstor.

Alternativet blei da Litje Rundfjellet, på nordsida. Gikk tilbake til traktorveien, og kom inn på blåmerka sti oppover mot toppen. For å unngå myra, gikk jeg lenger østover før jeg begynte på stigninga. Herja oppigjennom krattskogen, i snø delvis opp til knærne, før jeg endelig kom til ryggen. Her var det endelig barmark! Først skremte jeg opp noen fjellvåker, før ei lappugle skremte vettet av meg da den letta 10 meter unna. Var også mye rype i vinterdrakt å se, stod ganske i kontrast til omgivelsene.

Postkasseboka var våt, og selve toppen var et stykke unna postkassa. Skreiv meg inn, spiste, og begynte på returen. Tråkka da ned i snø opp til livet, som jeg måtte kave meg gjennom før jeg kom til den ryggen som har merking. Ved ei hytte valgte jeg ei mer direkte rute enn opp, noe som viste seg å spare meg for et ganske godt stykke snøvassing (Se GPS-spor).

Neste gang går jeg for et mer avsmelta fjell i mellomsesongen.