Oldertinden på Olderøyna, Solund (09.05.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Olderkalvsundet (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Oldretinden (154m) 09.05.2018 13:25

Øytopping i Solund - Dag 1

På vei til Gåsvær hentet Hans oss på Storøyna, og satte oss i land NNØ på Olderøya. Han kunne ikke gå inn i Balkeidbukten lenger sør som ellers hadde vært et naturlig utgangspunkt. Landingsstedet er nok brukt i forbindelse med sauesanking, for her er det en fortøyningsring og sti oppover. Båten gikk inn med baugen, vi hoppet i land og vinket farvel til Hans som først ville være tilbake om ca. 4 timer, noe som ga oss veldig god tid på øyen. Bratt og ulendt første biten opp fra sjøen, men antydning til sti etter sau og folk indikerte hvor vi skulle gå. Vel oppe på flaten fikk vi toppen rett imot, og ga oss vei oppover.

Oldertinden på Olderøyna sett fra Storøyna tidligere på dagen
På turen opp gikk vi dalen til venstre (sørøst) for toppen mens vi gikk nordryggen ned igjen.

Lettgått, men relativt bratt terreng. Ingen veldefinert sti, men rikelig med sauetråkk som var greie å følge. Toppen er markert med en trigstang på høyeste punkt. GPS 269240 6783056, noe meter forskjellig fra PB-koordinatene som er justerte.
Ned igjen en mer direkte rute langs nord-ryggen til området der vi ble satt i land. Her fant vi oss et vindstille sted litt ovenfor avtalt hentested, spiste matpakkene og slappet av i lyngen. Over oss vet to flotte havørner som sikkert lurte på hvem som besøkte øyen deres. Postbåten ankom som avtalt kl 1630 og kjørte oss tilbake til Hardbakke. Tusen takk til Hans for effektivt opplegg, god informasjon og hyggelig prat på turene mellom øyene!

Oldertinden 154moh - Høyeste punkt på Olderøyna i Solund
Astrid på dagens tredje øytopp