Punkt på Storøyna i Solund (09.05.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kaien på Storøyna (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Storøyna (111m) 09.05.2018 11:47
Visits of other PBEs Storøyna kai båtrute (1m) 09.05.2018 11:30

Øytopping i Solund - dag 1

Etter en fin tur til Færøytinden på morgenen, hentet Hans oss på Færøyna og skysset oss over til Storøyna der vi la til ved Storøyna kai båtrute. Idag bor det ingen fastboende på Storøyna, men tidligere var dette et stort og viktig lokalsamfunn med fiskeindustri og skole.

Kaien på Storøyna
Kaien sett fra sør
Mot gårdene og kaien på Storøyna. Veien på Lundøyna i bakgrunnen
Sauesti mot toppen går gjennom dette fine kulturlandskapet

Vi gikk over innmarken på den øverste gården på Storøyna gjennom fint kulturlandskap og fulgte sauetråkk oppover mot utmarken. Ingen sti, men lettgått og greit terreng. Ingen markering på toppen, men formidabel utsikt vestover i havet. GPS 268145 6781453. Ned igjen litt lenger sør og tilbake til kaien for å vente på transport til neste øy - Olderøyna litt lenger mot NØ. Kort og grei liten tur!

Toppen kommer til syne
Astrid på Storøyas høyeste punkt. Olderøyna med Oldertinden i bakgrunnen mot høyre
Åpent hav så langt øyet kan se fra toppen av Storøyna