Fjellhaugen,Peknuken og Ørnhaugen i Sunndal (12.05.2018)

Written by Ofisk (Odd Fiske)

Ascents Fjellhaugen (645m) 12.05.2018
Peknuken (687m) 12.05.2018
Ørnhaugen (502m) 12.05.2018
Visits of other PBEs Børset p-plass (180m) 12.05.2018

På vei hjem fra hytten på Nesøya, tok jeg en avstikker på Ålvundeid. Fra p-plassen ved skiheisen, fulgte jeg skitrekket til toppen og rundet av mot Fjellhaugen. Herfra gikk jeg en liten runde ned i nordlig retning før jeg dreide videre mot vest og Peknuken. Både Fjellhaugen og Peknuken har bratte, nesten loddrette vegger på vestsiden. Fra Peknuken tok jeg derfor noe mer sørvestlig retning ned mot veien. Men det viste seg også der å være farlig bratt. Jeg var en liten stund redd for å ha gått meg skikkelig fast, men etter mye om og men, kom jeg til slutt ned til Tverrlivegen. Her hadde jeg studert kart alt for dårlig i forkant, for dette terrenget er å betrakte som ufremkommelig "Gaupe terreng". Fra Tverrlivegen gikk jeg videre lett til Ørnhaugen. Samtlige topper har fin utsikt mot Neslandet og Nesøya samt omkringliggende fjell som Smisetnebba i vest og "kjerringfjellene" i øst. Returen tok jeg ned Tverrlivegen og Valset vegen videre til skiheisen.