Mjærskaukollen og Høgbråten (13.05.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Høgbråten (280m) 13.05.2018
Høgbråten trig.punkt (280m) 13.05.2018
Mjærskaukollen (300m) 13.05.2018

Parkerte ved parkeringslomme langs RV120 på fylkesgrensen mellom Akershus og Østfold. Gikk herfra opp alleen mot Mjær gård. Fulgte skogsvei mot venstre rett før vi kom opp til gården. Etter ca 300 meter tok det av en gammel tømmervei mot høyre. Fulgte den oppover mot Mjærskaukollen. Kom etter hvert opp på en blåmerket sti. Tok til høyre og gikk den blåmerka stien opp til Mjærskaukollen. Her oppe var det et sammenrast tårn. Litt utsikt mot øst der vi så ned på vannet Mjær.

Mjærskaukollen

Fortsatte turen videre ved å gå den samme blåmerka stien ned fra toppen. Gikk i retning Gaupesteinen. Ca. en km før denne store steinen kom vi frem til enden av en veg. Her var det også en leirplass. Herfra fulgte vi noen mindre stier sydøstover noen hundre meter, før vi dreide av mot syd og gikk opp åsen, bratt i starten men flatere etter hvert, i retning mot høyeste punkt i Hobøl. Hadde gps koordinatene, så vi fant greit kommunetoppen. Her var det bålplass og det var satt opp et skilt.

Høgbråten

Gikk videre rett østover noen hundre meter til høyden der trig. punktet på Høgbråten har vært. Også her var masten råtnet og rast sammen. Et nytt skilt var satt opp her med navnet Elgmyråsen.

Elgmyråsen

Gikk nordøstover og ned fra åsen og ned i dalen der vi etter hvert kom til en skogbilvei som vi fulgte tilbake til Mjær gård og ned til bilen.
Nina, Erling og Snoopy var med på en fin tur aller lengst syd i Oslomarka.