Averøy - 3 topper. (13.05.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Litl-Mork (53m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Storheia på Averøy (289m) 13.05.2018 11:00
Ufsåsen (333m) 13.05.2018 12:09
Hatthaugen (152m) 13.05.2018 13:23
Rånesåsen (181m) 13.05.2018 13:49
Visits of other PBEs Bøen p-lomme (120m) 13.05.2018 11:41

- "Blåtur" på sørsida av øya.

Bil med sykler parkert, og vi er klare for dagens lille ekspedisjon.

- Storheia - 289 m.o.h.

Fine vårdager på Nordvestlandet byr på variasjon i turtilbudet. Etter en fin skitur på Trollstigen dagen før, satte vi kursen for Averøya. Parkerte ved forsamlingshuset på Litl-Mork, god plass der forresten. Dagen starta til fots opp på Storheia. Etter å ha passert et lite jorde fant vi rødmerka sti opp sørsida, veldig fin sti sådan. Tross sin moderate høyde bød Storheia på flott utsikt. Vi fulgte samme vei ned igjen.

- Ufsåsen - 333 m.o.h.

Nede igjen ved bilen satte vi oss på medbrakte sykler og sykla til Bøen p-lomme. Etter litt kommunikasjon med en innfødt, parkerte vi syklene her og fulgte traktorveien oppover lia og gjennom flere grinder. Etter den fjerde av disse tok vi sti opp til høyre mot toppen av Ufsåsen. Stien er stedvis utydelig men allikvel stort sett grei å følge, i alle fall i den grad at vi unngikk vesentlig kratting. Flott utsikt her oppe også. En kald trekk gjorde at vi drøyde matpakka til vi kom ned til traktorvegen.

- Rånesåsen - 181 m.o.h.

Vel nede igjen ved syklene satte vi kursen for Råneset noen kilometer lenger øst. En del traktorveger vises på kart/flybilder, så vi var spent på om vi kunne gjøre noe mer ut av syklinga her. På vei ut mot Råneset blei vi oppmerksom på Stikk-UT-posten Hatthaugen. Denne turen følger en traktorveg i starten, og vi tok inn denne med håp om å finne en sykkel-link videre til Rånesåsen. Vi kunne stort sett sykle hele veien, og tok også en avstikker til fots oppom Hatthaugen. Fin utsikt her oppe også. Rett under Rånesåsen traff vi på et kort trille-, eller rettere sagt bæreparti, langs sti, oppå traktorvegen som fører til topps. Etter å ha avlagt nok et toppbesøk, sykla vi traktorvegen rundt åsen og bort til Helsetvatnet. Turen blei avslutta i motvind tilbake til bilen på Litl-Mork.

På jordet i starten av turen mot Storheia. Vi har litt feil retning her, skal til venstre ut av bildet. Rødmerke i skogkanten.
Mot Sandnestindan/Trolltindan fra Storheia.
Vi forlater Ufsåsen. Atlanterhavsvegen bak.
Utsiktsbenk på Stikk-UT'n Hatthaugen.
Stisykling i sørsida av Rånesåsen.