Storsandvatnet rundt (Hitra PF100) (13.05.2018)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Stortua (294m) 13.05.2018 15:27
Skårfjellet vest (315m) 13.05.2018 16:09
Forsnestua nordøst (208m) 13.05.2018 17:02
Visits of other PBEs Storsandvatnet p-lomme (30m) 13.05.2018 14:15

Etter lang frokost på hytta fikk vi omsider pakket sakene og kunne ta farvel med vertene. Vi fulgte veien på vestsiden av Hitra forbi Kvenvær før vi fant veien som tar av innover mot Storsandvatnet.

Veien er stengt med bom med det er plass til 4-5 biler rett ved avkjøringen. Første del av turen blit en transportetappe på 3 km inn til vatnet før vi tar av oppover skog og myr retning Stortua. For å unngå mye opp og ned holdt vi siden bortover et godt stykke til vi så toppen.

Videre over til Skårfjellet måtte vi en del ned for å krysse Stortudalen. Vi fant en helt grei trase over mot nabofjellet. På toppen er det mange varder men toppen som er markert som høyeste punkt på Peakbook er nok korrekt. Alternativt er det et høydepunkt 150 meter sørøst som kan være høyere. Vi tok turen oppom for å være sikker.

Ned til Storsandvatnet igjen ble det til tider bratt men fint å gå hvis man finner rette løype. Etterhvert kom vi inn på sti ned mot veien. Vi fulgte veien til endes der det ligger et par hytter som også ble passert før vi tok fatt på dagens siste bakke.

Mye og skog og noen småknauser oppover til toppen av Forsnestua. Her er det kanskje tre potensielle punkter som er høyest. De to andre ligger ~500 meter vest/sørvest for høyeste punkt på Peakbook. Dagen begynte å bli lang så vi tok oss ikke tid til å stikke bortom disse punktene.

Vi fant en fin trase ned til veien og derfra 2-3 km ned til sykkelen igjen. Turen i dag gikk også i skikkelig sommervær på veldig varierende underlag fra traktorvei, bløte myrer, svarberg og mørk skog. Men vi var godt fornøyd med helga - både hyttetur, MC-tur, sommervær og to fine fotturer på Hitra.

Parkering for 4-5 biler ved starten av traktorvegen inn til Storsandvatnet.
Fra toppen av Stortua åpner deg seg opp innover myrene rundt Mørkedalstua.
Fra Stortua over til Skårfjellet er det ikke helt trivielt å finne enkleste rute.
Tilbakeblikk på dagens to første topper fra Forsnestua.