Sørlandstur (4x) (08.06.2009)

Hovdefjell (525m) 08.06.2009
Øst for Høgsteinsheia (268m) 08.06.2009

ESPEHAUGEN
Fra Sommerseter kjørte jeg ned mot Skien og avleverte lånt nøkkel, deretter på E18 videre sørvestover, inn rv416 mot Vegårshei og til høyre før Ekksjøvannet. Her var det låst bom og parkerte derfor i krysset.
Tok beina fatt etter skogsvegen og opp traktorveg til høyre. Så på GPS til den lille toppvarden. Høydedraget ca 20 m vest for varden viste 1m høyere på min GPS.

HOVDEFJELL
Videre på rv416, 414 og 415 og retning Ufsvatten. Bommen opp til masta var stengt, så her ble det sykkeltur.
Tøff sykkel-klatretur opp 285hm, pumpa fikk kjørt seg litt da. Toppen av den høye masta forsvant inn i tåkehavet, ellers noe utsikt fra toppen.

ANSMYRHEIA
Deretter rv415 til Nes Jernverksmuseum, lokalveg (151) forbi golfbanen og vestover på grusveg ved Lindland. Parkerte i ei lomme langs vegen. Fant ingen sti og gikk på GPS'en opp et krøkketerreng til den falleferdige bua og de 2 trigpkt. Skikkelig skogstopp.

HØGSTEINHØYA
Fulgte lokalveg 151 videre ned til Osedalen. Deretter på rv42 forbi Froland Værk og til venstre på grusveg mot Haugaas. Privat veg videre innover, men ei hyggelig dame på gårdstunet innerst ga meg tillatelse til å kjøre opp til Lonene, hvor jeg parkerte.
Her starter Almannavegen, en fin og godt merket sti med diverse info-skilt etc. Dette er den gamle øst-vest forbindelsen over til Håland, ble jeg fortalt. Fulgte denne et stykke forbi vannene, for deretter å gå på GPS opp til toppen.
To høydemarkeringer med store steiner, den lengst vest er nok høyest. Returen gikk litt lenger øst, mer i rett linje mot Lonene, men rundt noen småvann. Tilbake ved bilen var de små flyvende objekter våknet til liv, så da var det bare å lukke bildørene og finne seg en bedre boplass for natta.

Totalt 19,7 km og 790 hm.