Solskinnstur 2 på ski i S&F (01.06.2009)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Punkt på Fresvikbreen (1,631m) 01.06.2009

Været holdt seg like bra dagen etter og Fresvikbreen stod for tur.

Etter å ha lest beskrivelsen til Snilen, ville jeg prøve samme rute. Veien opp Jordalen er jo en opplevelse i seg selv. Snakket med innerste bonde som kunne fortelle at fjellveien var stengt pga. snø litt innenfor bommen. Uansett betalte jeg de 40 kr rett i boksen og skreiv på lappen og la i bilen. Mao. ingen kvitteringslapp eller konvolutt i boksen. Her er det ærligheita som rår!

Ca. 1 km etter bommen var det stopp. Parkerte bilen og rigget ski på sekken og gikk over 5 km på beina, før jeg kunne ta på skia. Traff 2 som kom fra DNT-hytta, de hadde vært på breen dagen i forvegen.
Fulgte delvis sporene deres innover mot Øvre Breivatn, men da ville jeg ikke lenger østover, men nordover. Fant en fin rute opp mot breen og deretter i svak bue opp mot breens topp-punkt ved hjelp av GPS'en. Både kart og GPS viser 1660 moh på topp-punktet.
Fresvikbreen er såpass liten at du ser krumninga nedover 360 grader rundt. Litt fin følelse å stå i midten da. Feiret toppen med en pris snus og noen bilder.
Med høy motivasjon var det bare å skli nedover på det litt dårlige føret. Perfekt vær og tur og nesten perfekt rutevalg, gjorde dette til en høydare av vårskitur. Hadde med gore-tex greier i sekken, men gikk med lette klær hele dagen. Noe rødfarge ble det da på armer og bein, men noe må man da ofre ...

GPS'en visste 30,7 km, 1044 hm og 7:45 i tid. Så ble det burger og cola på Gudvangen Fjordhotell!