Osterøy: Alternativ rute opp til Bruviknipa (13.05.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Hyttefelt v. Sluppatjørna (360m)
Endpoint Hyttefelt v. Sluppatjørna (360m)
Ascents Bruviknipa (822m) 13.05.2018 12:07

Tur til Bruviknipa fra Sluppatjørna i Bruvikdalen. Halve turen gikk utenom stiene, først på sti gjennom hyttefelt og over Kupelva på solid alum.bro, faktisk litt av en gangbro som ble benyttet ved byggingen av tårnene til Hardangerbroen. Videre på traktorvei opp lien til et tjern, derfra videre uten sti. Krysset stien som går om Borgasætra og tok opp bjørkelien mot ryggen som går rundt Brøkbotnen. Her gikk det sti før men den er nå gjengrodd da folk nå bruker mest den bratte sommerruten opp fra motsatt side av Botnen, eller runden om Borgasætra.

Første del av turen gikk
på sti gjennom hyttefelt og opp lien på en skogsvei.
Første del av turen gikk på sti gjennom hyttefelt og opp lien på en skogsvei.
Tok rett frem midt på bildet uten sti.
Plastmarkering i et tre der jeg kom opp. Greit å se når man skal ned igjen.
På ryggen rundt Brøkbotnen.

Traff på stien som kom fra Borgasætra da jeg var nesten oppe ved Ørnatuva, videre på hovedstien til toppen.

Bruvik fra toppen

Retur samme vei ned mot Botnen, derfra fulgte jeg hovedstien som går om Borgasætra nesten ned til veien. Siste del bort til hyttefeltet uten sti.

Bilde fra Botnen mot Middagshaugen der sommer ruten går. Stien går opp snørennen helt til venstre. Er de siste år blitt populær også om vinteren for Randonnée brukere.