Lett sykkeltur med ekstratur til naturreservat (12.05.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Geiteryggen (258m) 12.05.2018

Trodde jeg var ferdig med Halden i 2007, men akk, en topp dømt en meter høyere i samme område.

Så når Folgefonna ble utsatt og helgen så helt meningsløs ut - uten en kommunetopp - ble denne tatt fram fra glemselen. Øyvind kom til Oslo, så dura vi nedover med syklene bakpå bilen for en dagstur til Halden i mai.

Kjørte gjennom Halden og forbi Fredriksten festning på rv22, så svingte vi til venstre inn mot Ørsjøen. Her burde vi egentlig stoppet litt opp ved idyllen ved Ørsjøen, men kjørte et par km til og parkerte ved bommen.

Så syklet vi ca 3 km på skogsvei inn til omtrent høyeste punkt - til GPS'en viste at Geiteryggens formidable topp lå rett til høyre for oss. Satte fra oss syklene og tok beina fatt.

Litt knotete å gå inn her, men en særdeles kort tur da. Det falleferdige jakt-/branntårnet sto rett ved bolten. Prøvde også å bestige tårnet, men fikk nesten hele greia over meg.

Toppbilde tatt og så gikk vi en enklere vei over et ryddet hogstfelt tilbake til syklene.

Vi fant ut at vi måtte gjøre litt mer ut av turen, så syklet da like godt til grensa mot Sverige og lærte om Lundesnes naturreservat. Tok matpakka i roden og freden ved innsjøen der, mens vi speidet etter fiskeørn og andre fugler. Fikk da et par fine søndagmil på sykkeltur skogsveier i Østfold.