Pidurutalagala, Høyest i Sri Lanka (04.05.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nuwara Eliya (1,978m)
Ascents Pidurutalagala (2,524m) 04.05.2018

Ny høyderekord 2524 MOH.
Tidligere i år fikk jeg tips fra Snilen om at det var folk som hadde besteget Pidurutalagala, det høyeste fjellet i Sri Lanka. Dette måtte utforskes. Fly med Emirates til Dubai og Colombo. Jeg har lagt ut følgende om toppen på hovedsiden til fjellet:
Pidurutalagala har vaert utilgjengelig I mange aar paa grunn av militaer aktivitet. Naa er det aapnet for turisme paa toppen.
Reis fra flyplassen I Colombo opp til Nuwara Eliya. Kjoer opp til veien mot Pidurutalagala. Det gaar vei helt opp til toppen. Det er ikke tillatt aa spasere opp til toppen. Det er fullt mulig aa kjoere personbil til toppen. Paa hoere side foer den militaere kontrollposten er det en billettkiosk (Forest Department) hvor man kan kjoepe billett til toppen. Det koster 200 rupees for en liten bil. Det koster ingenting for passasjerene. Ved den miiitaere kontrollposten maa man notere passportnummer. Veien opp er 5,7 km lang. Fra parkeringen er et 300 meter til toppen. Gaa forbi templet paa toppen, og ca 20 meter fra oppgangen til templet er et en oppgang til toppsteinen som har inngravert N S E W. Det er ingen fysisk sperre mot toppsteinen, men foelge fotoforbud mot militaere intallasjoner

Dette ble min andre nasjonstopp, så samlinga på denne nasjonstopplista går ikke fort. Jeg mistet Ejer Bavnehøy da Møllehøy overtok ledelsen i Danmark. Pidurutalagala i Sri Lanka er jo blitt en av de letteste nasjonstoppene å besøke i verden. Returen tilbake fra Sri Lanka gikk med Fly Dubai til Dubai og Emirates til Oslo. (Emirates hadde norsk kapteien og to norske flyverter.

Adgangsbillett til nasjonstoppen Pidurutalagala i Sri Lanka
Pidurutulagale med toppskiva mot N S W og E.
Utsikt mot den høyeste landsbyen i Sri Lanka og mot Sri Pada (Adamspeak)
Mye blomster på toppen av Pidurutalagale i Sri Lanka
Minnesmerke for falne soldater (Pidurtalagale)

Grattis med eksotisk topp !

Written by Snilen 13.05.2018 00:55

Det gikk bedre for deg i Lanka enn for Alexander i Portugal !

Sv: Grattis med eksotisk topp

Written by TERJES 13.05.2018 09:22

Jeg fant ikke rapporten fra Alexander, men militær aktivitet stopper jo bestigning av mange topper, både i Norge og andre land. Neste eksotiske nasjonstopp kan jo være toppen i Maldivene. Der er det ingen som har vært. Osten var jo på eksotiske La Reunion, men der har vi ingen liste. Nytt listeforslag: Øytopper i verdenshavene?