Storebjørn (12.05.2018)

Krossbu parkering (1,255m) 12.05.2018
Sognefjellshytta (1,420m) 12.05.2018
Storvassveien p-plass (1,400m) 12.05.2018

Oppvåkning ved Storvassveien parkering i strålende sol. Retning ned mot Krossbu lå fortsatt morgentåka godt. Brukt litt tid på nedpakk og frokost før jeg kjørte inn i tåka mot Krossbu. Kort stopp på Sognefjellshytta for registreringas skyld. Ved Krossbu parkering fikk jeg en av de siste ledige plassene for dagen, slapp derfor å stille meg langs veien.

Pakka om sekken, la på et bra lag solkrem og starta å traske oppover. Mye folk på tur i dag. Fulgte motorveien oppover i det tåka begynte å gi slipp, ble fort varmt så tok meg god tid oppover.
Oppe på breen begynte vinden å melde sin ankomst, blåste mer og mer og jakka måtte på. Heldigvis ga denne seg siste stykket mot Bjørnskardet. Sklei ned med fellene på og kom rett i solsida og helt vindstille, ny personlig varmerekord i år for min del. Her gjenstod det bare å svette seg opp til Storebjørn. Hadde trodd vinden skulle komme sterkere tilbake mot toppen, men dette uteble, på toppunktet var det bare en liten trekk. Spiste lunsj og nøyt utsikten før jeg sklei rolig ned mot Bjørnelabben. Nede igjen ved østsiden av Veslebjørn Nord tok jeg på fellene igjen opp kneika. Satte fra meg skiene på toppen og rusla opp mot Veslebjørn Nord.
Ned Leirbrean ble det slak og fin kjøring. Lenger nede ble det etter hvert svært sugende føre, kanskje på tide å glide skia igjen!

Teltutsikt i retning dagens mål
Sola begynner å trenge igjennom
Store Smørstabbtinden ruger i utsikten. Elva som renner rett over steinene i forgrunnen til høyre har gravd seg igjennom snøen, men heldigvis er det en snøbru på noen meter som fortsatt står
Ut på breen
Sokse 2189 moh
Folk på vei opp i renna
Storebjørn i sikte
Utsikten mot Hurrungane fra toppen
Bjørnelabben
Storebjørn sett fra Bjørnelabben
Ble etterhvert svært folksomt mot toppen. Litt glad jeg kom før det største "rushet".