Store Hesten (11.05.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Hestesletta
Ascents Store Hesten (874m) 11.05.2018

Store Hesten var en topp jeg hadde veldig lyst til å bestige siden jeg ikke hadde vært helt på toppen tidligere i år da jeg ble med på toppturkonkurransen "Sans Senja Skimo". Denne gangen hadde løypa blitt kuttet ned pga isete forhold så jeg var ivrig på en ny tur til Store Hesten. Det var dessverre ikke meldt like fint vær som vi hadde dagen før, men det så ut til at vi kunne benytte et lite værvindu tidlig på dagen før regnværet skulle slå til rundt kl.12. Vi ble en liten gjeng på 6 igjen - Johanna, Tim, meg, Markus pluss hans bror Otto og venn Thomas.

Turen begynte fra nordøstsiden av fjellet like ved Svarthola. Her var det ikke mulig å ta skiene på rett fra parkeringsplassen og vi måtte bushe litt i skogen før vi traff sammenhengende snø. Det var ca. 10-15 min med skibæring, så det var ikke så ille egentlig. Derfra fortsatte vi opp mot Lille Hestvatnet og da vi hadde kommet opp hit var det allerede nesten overskyet. Kanskje det dårlige været hadde kommet raskere enn først antatt... Uansett, til tross for at snøen på vannkanten var allerede smeltet bort, gikk det greit å traversere rundt i fjellsiden ved vannkanten men jeg tipper at det ikke ville vare i mange dager til før det ble nesten umulig å gå rundt vannet på ski. Det ble noen solgløtt her og der da vi gikk opp mot sørryggen på Store Hesten og det gjorde at vannet fikk en virkelig fin farge. Ellers var det mørke skyer som truet oss på resten av turen opp.

Vi laget skidepot ikke så langt fra toppen, omtrent like før eggen ble smalere og snøfri. Her kunne man enten boote opp i snø eller gå i steinura. Det var dessverre litt stusselig vær på toppen med en del vind og lave skyer på vei, så det ble bare noen få minutter der for å ta bilder før vi alle tuslet ned til skiene og gjorde oss klar for å kjøre ned. Da gjaldt det å komme oss ned så fort som mulig mens det var fortsatt litt brukbar sikt, men jeg tror vi var overrasket over hvor fort været hadde forandret seg - selv om vi visste at det skulle skje på ett eller annet tidspunkt. Nedkjøringa var grei nok men jeg tenker at den kunne vært finere hvis jeg hadde brukt gul glider på skiene; det var litt sugeføre på tur ned mot vannet og det gikk over til fin vårsnø i siste henget. Selv om vi ikke hadde fått blå himmel over oss på hele turen var vi likevel godt fornøyd med å ha komme oss opp og ned før regnværet kom!

Ny dag og ny tur. Gode turkompiser på starten av turen til Store Hesten!
Skibæring i skogen
Ikke lenge før vi kunne gå på ski
Vi nærmer oss Lille Hestvatnet
Roalden sett fra Lille Hestvatnet
Johanna på vei opp fra vannet med Lille Hesten bak
Tim koser seg i shorts
Bra bildemotiv med kontrast mellom mørke skyer og sol på fjellet
Tim på tur opp den brede sørryggen
Johanna på siste delen av ryggen opp til toppen