Solo-tur til Stortinden (10.05.2018)  6

Written by uglefisk (Paal Andre Lund) GSM

Ascents Stortinden (1,320m) 10.05.2018

Ny fantastisk dag i Tromsø måtte utnyttes til Stortinden.
Var litt skeptisk da det i nord smelter i rekordfart. Temperaturen på det meste var 21 grader.. Parkerte i vei-lomma langs E8, hvor ei bru krysser elven. Kjedelig å måtte svømme over denne. Rett over brua var det bare å spenne på seg skia. Etter ca. 3-400m gikk jeg opp et gammel skred, som var til stor hjelp. Pga varmen var det skikkelig slush-føre noe som gjorde turen ekstra tung. På vei opp kom det flere småskred ned fra Tverrbotnfjellet. På ca. 900 moh fikk jeg øye på et stort skred som dundret ned fjellsiden. Skredet begravde sporene mine så jeg var heldig at det ikke kom tidligere. Godt og varmt på toppen med litt bris. Digre skavler hang ut over kanten , så her var det bare å holde seg godt innpå. Premien ble nedkjøringen, som var unnagjort på 20 min. En av de bedre toppturene på lang tid!

Startpunkt
Toppen i sikte
Stort snøskred fra Tverrbotnfjellet
Eneste partiet jeg måtte ta av skiene og komme meg over skavlen
Toppen
Resultatet av skredet som begravde sporene mine

Missing title

Written by opps 11.05.2018 13:53

Paal Andre du må vårrå forsiktig så du ikke havner i vår slusj skred.

Fine bilder og raport, jeg er glad jeg tok denne turen på sommeren.

Sv:

Written by uglefisk 12.05.2018 16:08

ja man skal ha tunga litt rett i munnen så sent på våren, men det gikk nå heldigvis bra!

Hvertfall en tur som anbefales på ski også!

Stortinden

Written by otto 10.05.2018 22:24

Tøffe bilder i bratt terreng. Stor pf-topp som jeg har siklet på lenge.