Mulhacén - landstoppen i Spania (03.05.2018)  5

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point P-plass 10 km over Capileira 2100moh (2,100m)
Endpoint samme (2,100m)
Ascents Mulhacén (3,478m) 03.05.2018
Mulhacen II (3,362m) 03.05.2018

Ankom Capileira om kvelden til et kjempekoselig hotell med navn Hotel Rural Alfajia de Antonio. Topp service og rimelig. Fra Capileira med bil i 9.30 tiden, slik at vi fikk handlet litt niste på butikken som åpner 09.00. Ca. 10 km opp til nasjonalparkgrensen og parkering. Vi er da på ca. 2100 moh.
Vi valgte å følge sti opp gjennom skogen, vest for veien som går i samme retning. Det er nemlig vei nesten oppå toppen, men den er ikke åpen for trafikk. Det var fortsatt mye snø i fjellet, men ikke på ryggen og ikke de sørvendte sidene. Vi gikk derfor tørrskodd helt til topps, kun innom noen snøflak, som for anledningen var faste og fine.
Vi hadde flaks med været for det var meldt forholdsvis grått og noe nedbør med unntak av første del av dagen. Om natten er det fortsatt -10 - -14 kalde blå. Vindstille og sol og vi var rask nede i kun supertrøye og langbukse i motbakkene. På veien opp så vi flotte fjell og dype daler. Vi passerte ett godt stykke over hytta Refugio de Poqueira. Det var få mennesker å se, men vi traff noen. Ca. 5 mennesker var på toppen denne dagen. ihvertfall fire snudde pga. tåka og lette snøbyger som kom sigende i det vi nærmet oss toppen.
Kondisen ble merkbart dårligere etter som vi steg i terrenget. Oppe på 2800 ser vi at det monner, men det er ikke enkelt å holde noe særlig rask fart. På toppen var ihvertfall jeg småsvimmel.
Oppe på Munhacén II var det på med mer klær. Sikten begynte å bli dårlig, ca. 100 meter og vi hastet videre. ca. 950 meter sa gps'n. Det gikk greit men all utsikt var selvsagt borte. Vi vurderte en stund å ta en matbit og vente på mulig oppklarning, men bestemte oss for å gå lavere til mer trivelige forhold før vi tok dagens andre rast. Vi brukte 4 timer opp.
På vei ned var vi prisgitt gps'n. Vi kom av kurs flere ganger da sikten var kanskje nede i 30-50 meter på det dårligste. Det er svært gode stier det meste av veien, og mye varding, men likevel er det best med kart og kompass eller gps. Uten det hadde det nok blitt en buskete nedfart.
Tåka lå nå mye lavere og det snødde lett. Vi hadde rim i håret, så tempen var nok litt under null. Vel nede på 2900 moh fant vi en steinborg og tok litt mat. Fortsatt var det noe grått. Ikke før på 2800 fikk vi varme fra sola og vi trasket i veien ned til parkeringa, for å få litt avveksling. Flott rute det også. Det er flotte forhold for sykling. Med en helt vanlig terrengsykkel kan man sykle nesten til topps vil jeg tro, ihvertfall når alle veiene er snøfrie.
Vel nede i Capileira ble det velfortjent middag på El Corral del Castaño, som serverte verdens møreste svineknoke og 5-600 grams biff.
7 timer brukte vi på turen all inclusive.

Lette i antrekk
Mulhacén rett bak hodet
Mulhacén II
Mulhacén i Tåka. Svenn
Karen
Under tåka igjen på retur