De nordligste Bukkehøene (29.04.2018)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Bukkehøe N2 (2,078m) 29.04.2018
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 29.04.2018

I dag er en snøværsdag, men utover ettermiddagen skal det bli opphold og lettere skydekke. Natten hadde vært så som så, da rypesteggen kagget overalt rundt teltet vårt i natt. Med to-tre jakthunder som aller helst ville ut av teltet for å finne disse fuglene, ble det ikke mange timer med søvn på øyet. Vi spiser frokosten inne i teltet før vi kjører det lille stykket bort til Geitsætra og går oppover mot Nørdre Bukkehøe (2100 moh). Selv om det snør er det skikkelig varmt og vi går uten jakke på. Og under fellene kladder det. Det føles som om jeg går på platåsko og må med jevne mellomrom ta av meg skiene for å skrape bort snøen.

Ved foten av breen stopper vi for å spise litt lunsj og håper på at skyene snart skal forsvinne. Skyene ligger såpass lavt at vi ikke ser de to toppene vi skal opp på. Vi vet bare at de er inne i skyene et sted. Vi sitter så lenge at vi blir kalde, men skyene er like lave. Så vi går videre og følger en snørenne mellom steinene opp til skaret mellom Svarttinden (1936 moh) og Bukkehøe N2 (2084 moh). Her setter vi fra oss skiene og går opp til N2 på beina. Det er litt sikksakk gåing mellom alle steinene og hundesporene blir den beste veien å følge opp til toppen. Dessverre er det ingen utsikt på toppen. Ikke en gang storebroren, Bukkehøe (2314 moh), som vi var på i fjor påske, skimter vi.

Vi går videre bortover på ryggen mot neste topp, Nørdre Bukkehøe. Her heller ingen utsikt å se, men vi får så vidt øye på svart og bratt fjellvegg rett foran oss som skaper et dramatisk uttrykk i snøværet. På tilbaketuren begynner det å snø enda kraftigere. Vi går tilbake til skiene våre og gjør oss klare for nedkjøringen. Med så mye nysnø som har kommet i dag må jo nedkjøringa bli bra. Og det blir den. Og plutselig trekker skyene seg tilbake og vi får se blå himmel for første gang på mange timer. Skagsnebb ser ut som Mt. Everest der den reiser seg opp fra skydekket. Det er en fryd å kjøre nedover til Illåskardet. Herfra får vi hjelp fra vorstehekspressen på flata bortover før vi kjører den lille bakken ned mot bilen.

Les mer om turen og se bilder på www.turdagboken.com.