Gampedalsåsen (06.05.2018)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Ramberg parkering (33m)
Endpoint Ramberg parkering (60m)
Ascents Plasseråsen (174m) 06.05.2018 15:16
Gampedalsåsen (179m) 06.05.2018 15:44
Visits of other PBEs Ramberg p-lomme (28m) 06.05.2018 14:29

Nok en avslutning!

Porsgrunnslista med 14 topper ble avsluttet i fjor med jubel og glede, da det var en del blanda og tidvis veldig uveisomme turer på den lista! Vel, det var helt til jeg i vinter oppdaga at Porsgrunn hadde fått en ny "rød stift" på kartet! Med andre ord, så var plutselig ikke Porsgrunnslista komplett likevel. Måtte vente litt før denne turen kunne tas, grunnet store mengder snø, men idag var dagen. Eller egentlig ikke, men vi bestemte oss for å gjennomføre. Har slite med kneet siden Valleråsen, så var litt spent på hvordan det kom til å holde med en Fjerdingentur først, og Gampedalsåsen etterpå... Utrolig nok så gikk det bedre enn forventet, så kanskje det er på bedringens vei nå da :)

Sti til Gampedalsåsen hadde jeg lest, så hvor vanskelig kan det være å komme seg dit da lissom?! Rune syns ikke det var nødvendig å sjekke kart en gang, for det var jo bare å følge stien. Mitt kart oppførte seg rart, og viste bare halve turen lissom, så vi gikk på stien da (og hørte skogens ro). Skogens ro var forresten veldig deilig etter en tur på Fjerdingen i kø av ivrige ti-topperfolk på formiddagen! :)

Når noen endelig sjekket kartet, så var vi jo litt på bærtur da, for vi hadde strak kurs til Plasseråsen (som jeg fant ut i etterkant også ble kalt Gampedalsåsen, men det var jo ikke der den røde stifta var!). Men det var en fantastisk fin utsikt derfra, men kamera lå hjemme for det var så disig og jeg var ikke frista til å dra på ekstra vekt, da det bare skulle være en kort tur opp og ned. Rune fant en geocache oppe på der også da, så han var fornøyd :)

Plasseråsen

Så var det bare å fortsette videre fra utsikten og finne selve toppunktet på Plasseråsen, og forhåpentligvis en sti videre til Gampedalsåsen. Fant en slags sti i feil retning, så da var det jo bare å bite i det sure eple og innse at Gampedalsåsen tilhører de uveisomme Porsgrunnstoppene den også! Ikke av de verste, men en del kløfter og bratte skråninger, så ble litt ned og opp og hit og dit. På veien fant vi ekstremt mye elgebæsj, omtrent som om vi skulle tråkka midt oppi elgen sin do lissom! Det har vi aldri opplevd før.

Det var en kjempebæsj....

Men vi fant da toppen her også etter nok opp og ned og hopping over bæsj! Var ikke akkurat noe skilt på toppen, ei heller så fin utsikt som håpet. Men nok en gang har vi fullført Porsgrunnslista, og denne gangen sammen! Så får vi se om vi må avslutte den enda flere ganger eller om dette var siste ;)

Gampedalsåsen
Topptursesongen 2018 er offisielt åpnet, og vi gleder oss til mange fine toppturer <3

Gratulerer

Written by mortenh 06.05.2018 23:04

Gratulerer med rekomplettering av denne kvalitetslista.

Sv: Gratulerer

Written by Englepus 06.05.2018 23:36

Takk takk :) du har noe å se fram til der altså ;)