Fin skitur - men ikke i mai... (05.05.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Storviglen (1,561m) 05.05.2018

Hadde gjort et forsøk på denne før, men ble da stoppet av en vinterstorm. Så da en ny tur til Trøndelag kunne passe med denne, så dura jeg over svenskegrensa og fikk en hel leilighet for en billig penge hos Tänndalen Ski Lodge. Her var det tydeligvis full fest på selve ski-lodgen (avslutningshelg) men jeg var eneste gjest på leilighetsbygget (Hjortronet) på andre siden av elva.

Jeg var usikker på skiføret og hadde rett i mine bekymringer... Men startet ved godt mot ved parkeringsplassen foran skiheisen og valgte å følge noen scooterspor nordover i retning Malmagen der vi gikk sist. Etterhvert gikk det noen scooterspor opp forbi noe hyttefelt og ganske rakt til fjells mellom Svansjøkleppen og Gråstøten. Måtte av og på med skiene noen ganger, men tålig fornøyd med valget. Snøen holdt også fint nå på morgenen.

Så kunne jeg se Bolagen og hadde dessverre planlagt å gå rundt den på nordsiden pga broen der og at jeg kunne følge sommerrutemerkingen nesten til topps. På høydedraget før man måtte ned til Bolagen var det nesten ikke snø, så ble mest på beina inntil jeg tok de på igjen nede rundt vatnet.

Storviglen der framme

Her var det heldigvis et par som hadde gått på ski med samme mål rett før meg, så deilig å kunne gå i skispor nå som snøen begynte å bli litt slushete.

Hytta rett før toppen - langs sommerruta.

Fulgte skisporene opp sommerruta og fulgte de så da de svingte av mot toppen helt øverst ved skaret. Fint skiføre de siste 500hm og formidabel utsikt over Femunden og Sylan blant annet.

Ned igjen hadde jeg sett at østflanken fra Storviglen så fin ut, så skled passe elegant ned der igjen på fjellskiene. Da gikk jeg på sørsiden av Bolagen og håpet egentlig på å skli rett ned til toppen av skiheisen (hadde vært perfekt på skikkelig vinter- eller sommerføre...)

Men skiføret var så som så og bløtere og bløtere ble det, så da jeg fant noen skispor så fulgte jeg de nesten uansatt hvor de skulle. Endte ihvertfall med at jeg kom igjen omtrent der jeg startet. Gikk et scooterspor ned mot toppen av heisen, men der var det sabla bløtt over noen småvatn og lite snø ellers så valgte de andre skisporene.

God og sliten på slutten, så tok sin tid. Men etter 9 timer kunne jeg endelig sette meg ned med en kald øl :-)