Gjevlekollen (06.05.2018)

Ascents Gjevlekollen (602m) 06.05.2018 10:58
Visits of other PBEs Fjellheim Parkering (180m) 06.05.2018 12:42
Hytta på Gjevlekollen

Foruten Haukås, er vel Gjevlekollen den toppen jeg har vært oppe på flest ganger. Nå var det atter tid for en tur dit. Det var riktignok bare årets andre tur dit, og den første i det hele tatt som jeg startet fra Parkeringsplassen i Rustanveien.
Til å begynne med var det bare en fryd å gå. God traktorvei snor seg opper lia, og det meste av snø var smeltet. Litt opp i bakken måtte jeg ta av på en mindre og mye dårligere skogsbilvei. Denne skulle jeg uansett ikke følge veldig lenge. Etter hundre meter med god stigning, kom jeg dit hvor stien som går til toppen krysser veien og jeg fulgte da stien herfra.
De første halvandre kilometerne gikk veldig greit. Snøen var smeltet og stien var tydelig. Det er naturligvis ikke noen ulempe heller at stien er blåmerket. Den fikk jeg god bruk for den siste kilometeren opp mot toppen. Her var det fortsatt snø, og det var vanskelig å se hvor stien gikk noen steder. Men ved å lete etter blåmerkene på trestammene fikk jeg navigert meg til topps.
Det ble ikke noe veldig langt stopp på toppen. Jeg konstaterte i alle fall at ikke noe hadde skjedd med den nye bua på toppen siden jeg var der i vinter. Den skal offisielt åpnes i slutten av mai i år. Mulig det skjer noe med den før den tid.
Ned fra toppen gikk jeg den gode gamle stien på sørsiden mot Skjærsvannet og Delekant. Det var snø i stien helt ned til Skjærsvann, og på vannet var det is, eller rettere sagt sørpe.
Fra Skjærsvann var det bare en fryd å gå videre. Bar sti og nesten tørt hele veien ned til bebyggelsen ved Vestsideveien. Normalt har jeg gått ut på hovedveien her og gått langs den til parkeringsplassen på Kanada, men nå ble det et litt annet opplegg siden bilen stod i Rustanveien. Ikke er det mulig å parkere på Kanada lenger heller. Parkeringa er bare en svær anleggsplass. Så da ble det sti parallelt med hovedveien et stykke, før den gjør en 90 graders svin og gå opp i terrenget igjen. Jeg fulgte den helt til jeg kom til det stedet hvor sti og skogsbilvei møtes, og hvor jeg hadde vært for et par timer siden. Herfra og til bilen gikk jeg samme vei som jeg hadde kommet.
Alt i alt en tur på 11,5 kilometer og 3,5 timer.