Møsnuken (06.05.2018)

Ascents Møsnuken (639m) 06.05.2018 11:22
Tyssdalsfjellet (605m) 06.05.2018 11:45
Visits of other PBEs Tøsdalen parkering (60m) 06.05.2018 09:59

Møsnuken var dagens mål. Jeg parkerte på P-plassen ved Tøsdal. Herfra tok jeg grusveien langs elva. Etter hvert blir det god sti. Det er godt skiltet også. Jeg fulgte dalen oppover og tenkte å ta den bratte løypa som går opp dalsida mellom Tyssdalsfjellet og Møsnuken. Jeg var usikker på om jeg hadde gått for langt, så det ble en avstikker for å sjekke. Ikke så lenge etterpå kom jeg til stikrysset. Løypa opp dalsida er bratt. Det var litt vanskelig å finne stien i starten, men det gikk greit. Oppe på ryggen var det greit bort til Møsnuken. Det var skyet her oppe, men noe utsikt var det. Deretter fulgte jeg ryggen sørvestover, med en kort avstikker til Tyssdalsfjellet. Etter hvert ble det bedre utsikt, mot blant annet Eikelandsosen, Fusafjellet og Tyssnessåta. Jeg valgte stien ned Grytelia. Her var det veldig vått og gjørmete i starten, men greit etter hvert. Derfra samme vei ned dalen tilbake til Tøsdal. Det er flere stier i området. Ved parkeringsplassen er det en infotavle med kart over de ulike løypene.

Infotavle om Møsnuken på P-plassen ved Tøsdal.
Nesten på toppen av oppstigningen i Storura. Ruta går øst for selve ura.
Møsnuken. Dårlig utsikt i dag.
Fra Møsnuken mot sørøst. Eikelandsfjorden til venstre. Fusafjellet i midten.
Fra Møsnuken mot sør-sørvest. Vi ser Os med Halhjem bakenfor. Helt bakerst skimtes øya Reksteren.
Dårlig utsikt fra Tyssdalsfjellet (Tøsdalsfjellet) i dag.
Fra stikrysset på toppen av stien ned Grytelia. Tyssnessåta i midten, på andre siden av Bjørnafjorden.