Bukkehøe DNT Valdres (05.05.2018)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Bukkehøe (2,314m) 05.05.2018 10:37
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 05.05.2018 10:37

Dessverre ble ikke denne turen velsignet med de beste værmeldingene ettersom dagen nærmet seg. Litt sånn halv-til heldårlig, men som kunne slå litt begge veier. Tur blei det i alle fall og vi var seks, turleder inkludert, som la i vei fra Geitsætra ca. kl. 10. Tre fra Valdres, ei fra Lillehammer, ei fra Elverum og en fra Sogndal.

I starten var været egentlig ganske ok. Bedre enn meldt med en del solgløtt og fri sikt til mange topper. Vinden var nesten fraværende og temperaturen høy, men helt grei snø i starten.

Vi ruslet via den nordligste Bukkehøebrean hvor det blei mer og mer våt nysnø oppover, samtidig som skyene kladdet det hele mer og mer til. Dessverre. Vi beholdt hele tiden håpet om at det skulle være midlertidig, men midlertidig var det dessverre ikke.

Vi kom oss opp i skaret like ved Nødre Bukkehøe, hvor det var småsurt og en del vind. Alle gikk på Nørdre Bukkehøe, mens et par ivrigere toppsamlere tok en avstikker ut til N2-toppen, mens vi andre forberedte stegjern og slikt foran nordryggen mot Bukkehøe.

Det var helt greie forhold på ryggen og alle kom seg opp uten problemer. Resten av turen mot Bukkehøe ble gått på GPS-kurs i svært(!) dårlig sikt. Oppholdet på varden ble ikke langvarig.

Nedkjøring i nullsikt var også ganske krevende og som fryktet slapp ikke tåka før ganske lavt, helt nede på 1850 moh.
Herfra var det litt enklere å kjøre, men fortsatt flatt lys, luggete snø. Mot slutten var det også en del lugge- og sugeføre, men de siste vel 200 høydemeterne var ganske fin slushkjøring.

Deltakerne syntes det hadde vært en fin tur, men bittelitt galskap er det jo å reise så langt for å rusle rundt oppe i slikt vær.

Hele gruppa minus guide mens været ennå så ganske lovende ut.
Første lille matpause. Fortsatt ikke så ille.
På vei opp nordryggen på Bukkehøe
Topp bildet med alt annet enn topp utsikt.

Kart

Startet først sporet etter en stund, så gått distande er lenger enn det som står i overskriftsboksen.