Trollsteinen (02.05.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Nybyen
Ascents Trollsteinen (850m) 02.05.2018

Jeg hadde vært ute hele dagen på feltarbeid i Adventdalen og det var stort sett overskyet. Men, skydekket begynte å lette rundt kl16, sola tittet frem og da fikk jeg veldig lyst til å gå på tur da vi kjørte tilbake til byen i 17-tiden. Naturlig nok ble det en obligatorisk tur til Trollsteinen, som jeg har gått et par ganger før - men aldri med toppturski. Etter å ha gjort en rask handletur på Svalbardbutikken kjørte jeg med snøscooter opp til Nybyen (det var godt å slippe å måtte bære ski fra sentrum opp til Nybyen.....) og begynte turen derfra. Det var ca. kl19 før jeg startet turen, men det er lett å glemme hva klokken er når man er såpass langt nord på denne tiden av året. Gikk opp mot Larsbreen ved å traversere under Sarkofagen og fortsatte over breen mot Trollsteinen. Synes det var litt irriterende å ha rifle på ryggen mens jeg gikk opp, men det gikk greit. Faktisk var det mer irriterende å kjøre ned med rifle på ryggen enn å gå opp med den. Uansett, det var en strålende kveld og litt puddersnø på breen som jeg gledet meg til å kjøre ned på. Med unntak av en liten gruppe på tre som jeg møtte på eggen opp til toppen, var det ikke andre folk ute på tur. Jeg trodde jeg skulle bli nødt til å ta av skiene for å gå siste biten langs eggen, men det var så bra med puddersnø her at det gikk veldig greit å gå på ski langs hele eggen. Tok meg en laaaaang pause på toppen for å nyte den fine utsikten og nydelig kveldssol. Fikk gode minner av tidligere turer jeg har hatt her som student i 2007, men da uten ski. Jeg må si at det var langt raskere og artigere å kunne kjøre ned på ski til Nybyen istedenfor å traske ned til fots. For en kveld! Det var så digg å være tilbake på Svalbard :)

Sarkofagen fra Nybyen
På vei opp mot Larsbreen
Herlig med sol og denne utsikten!
Nordenskioldfjellet i bakgrunn
Hiortfjellet på andre siden av Adventdalen
På eggen
Ikke langt fra toppen nå
Aaaah.....
Utsikt langs eggen
Ble mange bilder av mine nye ski ;)
Siste bilde før jeg begynte å kjøre ned