Dnt ung topptur (28.04.2018)

Written by Naboen (Lars Christensen) GSM

Ascents Synshorn (1,475m) 28.04.2018
Synshorn Sør (1,455m) 28.04.2018

7 spreke ungdommer fra alderen 12 til 15 og år møtte forventningsfulle opp
på Fagerstrand parkering litt før 11 sist lørdag klare for topptur. I rolig marsj satte vi oppover
mot Fagerdalen og etterhvert fortoppen til Synshorn. Det var varmt i flanken, sola stekte hele turen. Etter beundring av utsikt og drikke på fortoppen
satte vi opp mot dagens mål Synshorn der vi tok en god matpause. Ungdommene fikk fortalt litt om
skred-terreng, bratthet og skredlære på turen opp og før vi tok fatt på returen fant vi tid til en liten snøhule grave konkurranse.
Endelig var det tid for retur. Alle ungdommene var iført randonee utstyr som betyr lett slalomutstyr der hælen er løs på
tur opp og kan festet for returen. Ikke mange minuttene etter vi forlot toppen var vi nede ved Bygdin igjen. Perfekt føre, hardt øverst med et lite slush lag.
Ved parkeringen var det store glis på alle deltakerene. Fantastisk dag i Fagerdalen Randonee park. Takk for turen, En glede å få lov å være med en slik trivelig gjeng ungdommer på tur!

Spreke ungdommer i siste flanke opp mot Synshorn sør
Spreke ungdommer i siste flanke opp mot Synshorn