Kvitingskjølen med episk nedkjøring (02.05.2018)  6

Midtre Kvitingskjølen (1,971m) 02.05.2018 14:08
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 02.05.2018 14:27
Nørdre Kvitingskjølen (2,025m) 02.05.2018 15:07

Parkerte bilen ved Brimi Fjellstugu. Ikke de beste forholdene i starten. Måtte bære skia en del. Da jeg kom opp på flaten ved Koppflye var det fortsatt, og ikke helt uventet, veldig lite snø. Litt kronglete der med mye stein og lyng. Begynte allerede her å grue meg til returen (som jeg ikke trengte). Etter hvert som jeg kom opp på Ilveflye, ca 1500-1600m ble det mye bedre. Fine forhold helt opp til Store Kvitingskjølen. En liten rast der før jeg gikk bort på Vestre. En svær skavl hang ut mot øst så jeg unngikk den med god margin. Tok med meg Nørdre før jeg satte kursen nedover igjen. Veldig fint i starten men jeg visste at snøen ville ta slutt.

På veg opp hadde jeg lagt merke til at nede i elvefaret til elven Ilva var det mye snø. På kartet så det ut som en jevnt fall helt ned til bilen. En tanke begynte å forme seg. Hva med å kjøre der? Helt klart en trase med mange terrengfeller. Bratte lier på begge sider. Ikke tilrådelig i all slags forhold. Slik jeg vurderte det var det veldig stabile snøforhold. Det var noen tegn til noen små slush-skred, men ikke noe alvorlig. Det ble en uforglemmelig nedkjøring! Utrolig fine forhold og jevnt og fin fall. Kun et sted måtte jeg traversere litt opp til høyre for å unngå et fall i elven, ellers skled jeg nesten helt ned til bilen. Ofte bratt på begge sider, gode snøforhold og en god del artige svinger. Mange fine formasjoner både i fjell og istapper. Helt fantastisk! Men som sagt denne traseen skal man gjøre sin risikovurdering før man setter utfor.

Ikke helt lovende sett fra parkeringen ved Brimi
Fra toppen av Store Kvitingskjølen mot Nautgardstinden hvor jeg var noen dager tidligere
Mot Glittertind litt til venstre i bilde