Snota - Dronningen i Trollheimen (30.04.2018)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gråsjøen vinterparkering (435m)
Endpoint Samme (435m)
Ascents Snota (1,669m) 30.04.2018 16:20
Visits of other PBEs Gråsjøen vinterparkering (435m) 30.04.2018 09:55

Flott vårskitur til Snota

Ankom Rindal og Saga Trollheimen hotel sent på kvelden 29. april etter en lang kjøretur fra Bergen. Ved Aa mente GPS-en i bilen at jeg skulle kjøre korteste vei til Rindal - nemlig grusveien over Vålaskaret. Veien var humpete og bar sterkt preg av teleløsning. Burde nok heller ha valgt å kjøre ned til Meldal og tatt RV 65 til Rindal. Fordelen med grusveien var nærkontakt med en stor elg som krysset veien bare 10 m foran bilen. Første gang jeg har vært så nær innpå dette store dyret!

Som varslet av Yr.no opprant turdagen med lettskyet og fint vær, og det flotte været fortsatte hele dagen. Kjørte vestover til Kvammen litt øst for Sande (er det herfra TopGun (Gunn Sande) har navnet sitt?) og inn på Folddalsvegen, betalte kr 60 med bankkort i automaten på Folldalsvegen automatbom, og fortsatte til enden av brøytet vei ved Gråsjøen vinterparkering. Her var det allerede parkert 7-8 biler, og flere folk var tydeligvis på vei mot Snota denne flotte dagen. Under tvil valgte jeg fjellski og kortfeller pga relativt lang innmarsj til og fra Svartvatnet. Føret var nærmest perfekt etter kuldegrader om natten, hardt men med et tynt lag av nysnø oppe i høyden. Det var rikelig med spor innover mot Svartvatnet, og ingen problemer med å finne veien. På turen innover fulgte jeg hovedtråkket som gikk på vestsiden av Midtveggen 1030 moh, opp i litt over 1000m høyde før unnarennet på ca 100 hm ned på Svartvatnet. På vestsiden av vannet var det overvann på isen. Løypen var lagt til siden for dette, og virket helt trygg.

Parkeringen ved demningen i nordenden av Gråsjøen
Snota-massivet (Litj-Snota) kommer til syne for første gang

Pause ved SØ-siden av Svartvatnet knappe tre timer etter turstart. Det har blitt lite turer utover våren pga andre prioriteringer, og jeg merket nå godt at formen var langt fra optimal. Nå gjensto stigningen på 700 hm opp til toppen, og det gikk ikke særlig fort unna.

Fra SØ-siden av Svartvatnet 900 moh mot Litj-Snota. Det ser ikke så bratt ut på bildet, men herfra venter 700 hm!
På ca. 1200 moh. Løypen går først mot høyre inn i en botn før den fortsetter oppover på fjellhyllen i midten (fra høyre mot venstre) mot skaret mellom Snota og Litj-Snota
Snota 1669 kommer til syne! Ruten går opp mot det brede skaret mellom Snota 1669 (til venstre) og Litj-Snota 1562 (mot høyre). Fjellryggen foran er Snota NØ 1445 PF 26
Tilbakeblikk mot Snota NØ. Trollhøtta Sør 1614, Svartådalen og Geithøtta 1352 mot venstre
Toppvarden på Snota. En hyggelig kar fra Polen på randoski storkoser seg i Trollheimen mens han skriver seg inn i boken
Utsikt mot NNØ fra toppen. Litj-Snota i midten til venstre, den lave ryggen på Midtveggen 1030 og Svartsjøen til høyre for denne. Gråsjøen med demningen i bakgrunnen
Min første topptur i Trollheimen - bedre kan det ikke bli!

Oppe på toppen kl 1620. Fortsatt aldeles nydelig vær og formidabel utsikt, men ganske kald vind på toppen. Bra ly ved varden hvor det er en forseggjort turkasse og turbok. GPS 504795 6968637 i samsvar med koordinatene på PB og fra Kartverket.

Utsikt fra Snota mot øst. Gråsjøen midt i bildet. Fra v. Rindhatten 1335, Trollhøtta Nordtopp 1596, Trollhøtta Sørtopp 1614, Svartådalen og Geithøtta 1352
Fra venstre Salen 1430, Strandkåbotnfjellet, Romådalen, Rognnebba, og Fruhøtta. Forsøkt navnsatt ut fra kart. Korreksjoner mottas med takk!

Etter 15 min opphold på toppen, var det tid for tilbaketuren. Og her ser jeg virkelig den store fordelen med rando- eller telemarkutstyr! For meg på vanlige fjellski ble det stort sett å krysse frem og tilbake for å unngå de bratteste bakkene, men dette gikk i grunnen adskillig bedre enn fryktet med toppfart 38 km/t ut fra GPS. Siste biten ned mot Svartvatnet fant jeg en fin trasé mot øst som ga herlige nedrenn - se GPS-spor.

Valgte nå å gå på østsiden av Midtveggen der det er slakere stigning. Jeg fulgte et enkelt skispor oppover her, og kom snart inn på sporet til SturlaS (Sturla Sandvei) som jeg hadde lastet ned på GPS-en. Her oppe utenom hovedløypen var det veldig fint og uberørt. Ikke et menneske å se!

Nesten uberørt natur på østsiden av Midtveggen 1030. Traff på ryper og en liten reinflokk

Flott nedrenn på godt føre nesten uten gjennomslag til ca 700 moh, men her ble forholdene verre med blanding av gjennomslag og vanskelig styring i isete spor da det nå var begynt å fryse på. Etter litt prøving og feiling, valgte jeg å følge et bredt rando-spor som bar bra litt oppe i høyden vest for Gråsjødammen. Tilbake ved bilen etter en fantastisk flott tur på i underkant av 10 timer hvorav nærmere 3 timer pauser i det flotte været, meget godt fornøyd med dagen. Høyde-estimatet direkte fra min Garmin Oregon GPS ca. 1500 hm. Når dataene overføres til PB, øker tallet til 1831, en overestimering jeg har opplevd mange ganger før. Tilbake på Saga Trollheimen vartet verten opp med god middag selv om hotellet enda ikke hadde åpnet offisielt for sesongen.

Tusen takk til SturlaS (Sturla Sandvei) og TopGun (Gunn Sande) - den virkelige Dronningen av Snota med 153 bestigninger - for nyttige tips og god informasjon om turen og bilder!

Snota fra Gråsjøen vinterparkering

Stortur,

Written by Olepetter 26.05.2018 20:14

det der! Gratulerer. Formen er ikke verst, skjønner jeg...

Sv: Stortur,

Written by knutsverre 27.05.2018 12:59

Takk Ole Petter! Formen er vel kanskje ikke verst, men burde vært mye bedre. Det har blitt adskillig mindre turer dette året i forhold til de foregående, og det straffer seg. Kjekt å se at du er igang igjen med turer i meget bra tempo! God sommer!

Lekkert

Written by otto 03.05.2018 13:15

Du hadde bare bestemt deg for at på Snota skulle sola skinne. Bedre inntrykk av Trollheimen kunne du ikke få.

Sv: Lekkert

Written by knutsverre 27.05.2018 13:02

Korrekt det, Otto! Satset alt på denne dagen og reiste 60 mil x 2 til og fra Rindal da værvinduet var optimalt!

Flott!

Written by SturlaS 03.05.2018 07:28

Det ble en flott tur til Snota ser jeg etterfulgt av en god og detaljert rapport.

I etterpåklokskapens lys; ville du valgt fjellski på nytt?

Sv: Flott!

Written by knutsverre 03.05.2018 11:57

Takk for hyggelig kommentar, Sturla. Tror faktisk jeg ville valgt lett rando-utstyr pga de flotte rennene ned til Svartvatnet, og lagt på feller igjen opp mot Midtveggen. Men det var helt OK med fjellski også. Tipper vel halvparten av de jeg møtte på turen brukte fjellski. Flott tur var det uansett!

Missing title

Written by TopGun 02.05.2018 23:51

Flotte bilder og innholdsrik turrapport, skjønner at det ble fullklaff med turen til Snota :)

Stemmer nok at Sandenavnet kommer herfra :)

Sv:

Written by knutsverre 03.05.2018 11:53

Takk for hyggelig kommentar, Gunn! Bedre forhold kunne det vel knapt vært. Forstår godt at du stortrives i det flotte landskapet i Trollheimen. Bir nok flere turer dit for meg også etterhvert :)

Grattis med dronningaudiens!

Written by Stigun 02.05.2018 22:49

Virkelig en av klassikerne på Nordvestlandet dette! "Der skulle vi ha vøri, Kal"..(men slik ble det ikke..)

Sv: Grattis med dronningaudien

Written by knutsverre 03.05.2018 11:50

Takk for det Stig! Synd det ikke passet for deg å være med denne gangen. Det byr seg nok flere anledninger etterhvert :)!