Ruklehaugnuten (30.04.2018)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Skogsvei ved Sekk/Løypehaugen (260m)
Endpoint Samme (260m)
Ascents Ruklehaugnuten (1,268m) 30.04.2018
Vatnasetnuten (995m) 30.04.2018 09:37

Ruklehaugnuten

Parkerte på utsiden av bommen ettersom det sto stengt på skiltet, men da jeg gikk forbi så jeg at den var ulåst. Da jeg kom ned igjen fra turen sto det også en bil parkert nesten oppe ved enden. Kunne nok ha kjørt inn selv, ja.
Skiene kom på to ganger på skogsveien, men det var ved enden at snøen begynte å bli sammenhengende. Oppe ved Grimevatnet var det flott vårskiturstemning. Passelig hardt føre, fin temperatur og rennende vann i elven. Jeg gikk med kortfeller nesten hele turen. Heldigvis kunne jeg krysse både Grimevatnet og Vatnasetvatnet på trygg is, noe som sparte mye tid. Lunsj ble inntatt like ovenfor Vatnasete. Her oppe var det litt mer vind og nå måtte jakken på. Da jeg kom opp på kammen sør for Vatnasetnuten så jeg at terrenget i området var noe mer krevende enn forespeilet. Både på grunn av lite snø i sørhellingen, men også fjellformasjoner som er lite skivennlige.

Bilder kommer
Vårstemning ved Grimevatnet
En egnet vei opp mot Ruklehaugnuten.

Etter litt navigering kom jeg meg over mot pkt 1017. Nedenfor dette punktet starter en bred fjellhylle som man kan følge, med litt sikk sakk, helt opp til vannene på nedsiden av Ruklehaugnuten. Her satte jeg fra meg sekken og fulgte en bred kløft opp mot toppen. Her oppe var det silkeføre, men sur vind. Gikk innom alle topp-punktene før jeg returnerte ned til sekken. Føret her oppe gjorde at det var helt utmerket å kjøre ned med fellene på. Skulle tross alt bruke dem videre bort til og opp på Vatnasetnuten. Etter en rask tur innom denne toppen, som det om mulig blåste enda mer på, fjernet jeg fellene og satte utfor mot Vatnasete. Her var det nydelige forhold og jeg klarte ny rekord i telemarksvinger (på fjellski). Kunne også gli over vannene uten å smøre med noe, så jeg kom meg raskt ned til snøgrensen igjen. Herfra var det nok en gang litt av og på med skiene, men det var bedre enn å traske i (nå) dyp og tung snø. Nede ved Grimestølen (460 moh) måtte skiene av for godt og jeg måtte gå den siste kilometeren tilbake til bilen på beina.

På vannene rett nedenfor toppen.
Toppen av Ruklehaugnuten, 1268 moh.
Toppen av Vatnasetnuten, 995 moh. Utsikt mot Ruklehaugnuten.
Skikkelig vårsteming da jeg kom ned igjen til skogsveien. Utsikt mot Herand.

En flott vårskitur på 21 km. Det eneste som gjør at den ikke får terningkast 6 er den sure østavinden.