Upsete Vassfjøra Slondalen (30.04.2018)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Upsete (742m)
Endpoint Ljosanbotn (746m)
Ascents Vassfjøra (1,633m) 30.04.2018
Visits of other PBEs Kaldavasshytta (1,269m) 30.04.2018
Mjølfjell Ungdomsherberge (670m) 30.04.2018
Upsete Fjellstove (878m) 30.04.2018
GPS feil ved ca 10 km, ingen hump her !

Vassfjøra kan være en utilnærmelig "dame". Dette beskriver Olav H Hauge i sitt dikt:

''Vassfjøro har kledt seg
i sekk og oske
og drege hetta ned.
Dei hine fjelli laugar seg
i sein kveldsol, det er då
ingen ting som stend på.
Uver yver Nordsjøen,
melder kringkastingi.''

Vi har heller ikke så gode erfaringer med å planlegge turer til Vassfjøra. De fleste har kommet tilfeldig når forholdene har klaffa med vær og føre. Denne gangen vi ganske optimistiske da vi tar toget klokka 9:09 fra Ljosanbotn.

Fellene ble lagt igjen hjemme og vi satset på universalklister med div voks oppi. Funket flott og turen til Kaldavasshytta gikk kjapt. På veien møtte vi en gjeng fra DNT Oslo Vandre gruppa som var på flott tur Fyre P-plass - Grindaflethytta - Upsete Fjellstove - Kaldavasshytta - Hallingskeid. De skulle raste ved Kaldavasshytta før de skulle over Vossaskalvlen. Det blåste litt friskt fra øst og lå litt skyer nedpå men de forsvant etterhvert.

Vi fortsatte innover alle de fine vannene. Vi møter også to karer fra Kaldavass som rapporterete at en ungdom på skøyteski og 4 personer alder 70+ var på vei mot Vassfjøra før oss.

Kaldavannene ligger som perler på en snor sørover. Først Kaldavann 1248 ved hytta, så litt opp på det høyeste på 1297. Over et lite vannskille og så går det nedover mot Hardanger og Kaldavann 1290, 1274 og 1227. Vannet renner videre ned i Skrulsvann 1100-1115 som er del av Sima/Sysen utbyggingen . Her møter vi et av parene som har snudd på vei mot toppen. Det var ikke dagen deres i dag. De er i godt humør og vi håper at vi også er i form til å prøve oss på Vassfjøra om 15 år ! Vi går videre mot sør mot navnløst vann 1245 og raster her ca kl 13.

Nå er det ca 3 km mot sør og 400 m opp til toppen. Ikke så bratt denne veien men høyden koster. Halvveis møter vi det andre paret på i fin stil nedover, fornøyd med å ha nådd dagens mål. Føret er bra og dette er nok vår letteste tur opp (tur nummer 4). På toppen begynner det å blåse, eller blåser det alltid der ?. Det er 20 cm tørr nysnø og ganske vinterlig. Det blir bare noen kjappe bilder før retur.

Hilde er ikke lysten på en bratt vei den på sørsiden av Svana og Reinskardnuten. Det er nok OK nå som snøen har stabilisert seg, men det er nok lurt å gå opp den veien først. Vi renner derfor samme vei tilbake og dreier ikke mot vest før vi er nesten nede. Så venter nye vann hjemover. Først Skipanutvatn og så Kvannjolvatn. Traseen er vakker så det går ann å gå dette som en runde uten å gå opp på toppen. Så er det ned en bratt skrent vest for Kvannjolnuten før en har to valg.

Tidlig på vinteren er det nok lurt å gå opp igjen til Småfagerdalsvann og Fagerdalsvann før en renner ned til stølene i Slondalen. Nå er snøen så "slushy" at vi tar vegen rett ned mot Bruåni i enden av Slondalsvannet. Litt lite snø, så det blir litt svinsing fram og tilbake over elva. Vann føringen er ikke så stor nå som været er litt kjøligere. Slondalsvannet blir gått langs land og ved Mjølfjell Ungdomsherberge tar vi beina fatt de siste 3 km til Ljosanbotn. Ganske tidlig hjemme (fordi vi starta kl 9) og vi rekker en kort afterski i hytteveggen før vi trekker inn og går i koma.

Se også: Skiturer Mjølfjell

Det minker på snøen
Hylla i enden av Gangdalen, med gjengen fra DNT Oslo bak oss.
Utsikt tilbake nordover mot det nordligste Kaldavatnet (ved Kaldavasshytta)
Lett å finne veien. Skipanuten på 1500 m som alle går forbi !
Nå går det litt nedover mot sør, ryggen på Vassfjøra bakerst til høyre.
Snart på laveste nivå før det går opp igjen. Vassfjøra bak.
Lunchen er over og bakken venter !
Klassisk toppbilde ?
Utsikt "hjem" - Reinskardnuten, Kvannjolvatn, Kvannjolnuten, Slondalen, Mjølfjell ,....
Noen har sikk sakket seg ned på nordsiden av skaret mellom Svana og Vassfjøra
Der har vi vært
Ned vest for Kvannjolnuten
Nede innerst i Slondalen
Utsikt tilbake mot Slondalen. Det ser ikke så framkommelig ut.