Høsbjørkampen, Solbergåsen og to til (01.05.2018)

Written by Stabbe (Arne Hagen) GSM

Start point Flere steder
Endpoint Flere steder
Ascents Gudsås (272m) 01.05.2018
Høsbjørkampen (587m) 01.05.2018
Saukampen (329m) 01.05.2018
Solbergåsen (445m) 01.05.2018
Visits of other PBEs Høsbjør p-plass (500m) 01.05.2018

1.mai, fine taler, feiring og bønder som tvinner tommeltotter over dårlig vær. Normalt deltar jeg ikke på dette, og fikk derfor god tid. Høsbjørkampen måtte bli målet. På vei til toppen skremte jeg opp to elger, med 1 cm nysnø oppå den gamle snøen fant jeg natteleiet til den ene elgen. På toppen var en liten varde, og god utsikt nordover mot Naterudstilen og Sjujøen. Høsbjørkampen V
var nok mest besøkt for her var en sitteplass med muligheter for nying. Mot sør kunne Helgøya skimtes i det fjerne. På tur ned fant jeg fotspor etter andre tullinger som sikkert hadde vært på toppen i helga. Nede i Furnes skulle jeg på Gudsåstoppen, men kom ikke dit. Det lå et hus over topp-punktet. Neste mål var Solbergåsen, en intetsigende og stusselig topp. Kanskje djupsnøen var årsak til dette inntrykket, vasset i råtten snø til midt på leggen og noen ganger midt på låret. Turen ble lang og tung da jeg hadde parkert nede på Åshøgdavegen. På Hjemvegen stakk jeg oppom Saukampen, her var det elgmøkk over alt, så toppen burde heller ha navnet elgkampen. Det ble en 6 timers tur.