Skjåk/Reinheimen i blesten (01.05.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Billingen (730m)
Endpoint Billingen (730m)
Ascents Nordøst for Synstålkyrkja (1,334m) 01.05.2018 13:45
Visits of other PBEs Billingen vinterparkering (732m) 01.05.2018 11:55

Dette var det meste jeg kunne gjøre ut av en meget sur og utrivelig dag på værfronten. Det var Sterk vind på parkeringen på Billingen, men de lette snøbygene som hadde preget morgenen uteble heldigvis under turen. Motvinden var stri og snøen føyket godt på vei oppover da jeg kom over skoggrensa. Det var bare å snøre hetta godt igjen og håpe på at sikten ville komme seg, noe den også gjorde etter hvert. Etter hvert kunne jeg til og med skinte sola som klarte å bryte så vidt gjennom skylaget og slikt gjør en vestlending spesielt glad ;-)

Føret var relativt hardt med partier med lett snø oppi høyden. Jeg brukte noen svært trå helfeller den første stigningen og valgte å fortsette helt til topps med dem selv om det bød på null gli og bokstavlig talt labbing bortover de slakeste partiene. Det fristet absolutt ikke å stoppe opp i den strie vinden. Jeg klarte derimot å finne noe som lignende litt le ved selve toppen så da fikk jeg skrenset meg ned igjen i blindeføre før jeg kunne bruke kortfeller mot siste nedkjøringen med god hjelp av den sterke vinden i ryggen :-)

Det ble etter hvert komisk råttent føre i skogspartiet mot parkeringen og jeg var temmelig glad for at jeg ikke traff på andre folk.

Nå håper jeg på bedring i været til i morgen og rask tilheling av noen skikkelig vonde vannblemmer etter gårsdagens tur ;-)

På vei de flateste partiene mot toppen
Fra den navnløse hovedtoppen mot Synstålkyrkja