Storviglen (11.04.2018)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Feragen parkering (660m)
Endpoint Feragen parkering (660m)
Ascents Storviglen (1,561m) 11.04.2018
Tverrviglen (1,486m) 11.04.2018
Visits of other PBEs Feragen parkering (660m) 11.04.2018

Vi kjørte ned til Røros på tirsdagskvelden og overnattet hos Rune Opheim som hadde lyst til å være med oss til Storviglen.
Våknet på onsdags morgen til blå himmel og sol så dette lovet bra: for i dag skulle jeg endelig få ta revansj på Storviglen. Har prøvd en gang tidligere men måtte snu før vi var på toppen, å snu før en er oppe på høyeste punkt er noe jeg slettes ikke liker.
Vi kjørte til Feragen og parkerte på parkeringsplassen hvor veien til Ljøsnåvollen sæter starter. Fikk en veldig grei start da samene holdt på å samle sammen reinsdyrene sine før kalvingen starter. Vi fulgte gode scoterspor opp igjennom lia forbi Småtjønnan og videre oppover Svenskvadet før vi tok av og gikk mot øst videre oppover til skaret mellom Støvelbekkhøgda og Tverrviglen. Siste kneika opp til toppen gikk lett unna. Lang utsikts pause på toppen, helt vindstille og sola varmet godt. Jeg hadde lyst til å ta de andre toppene til Viglpiken men Rune skulle diske opp med middag i kveld så tiden ble for knapp, fikk kun tatt Tverrviglen på returen. Fin dag i fjellet.

Feragen parkering
Egil og Rune
Dagens mål i sikte.
To som var glade for å komme til topps.
ENDELIG...
Der fikk jeg tatt revansj,,,,, :-)
Videre til Tverrviglen, Storviglen bak.
Fin utsikt til Femunden.
Rune hadde vært på Lofotfiske i påsken og serverte oss nydelig skrei og delikatessen skreikjaker etter en den fine turen til Storviglen.