Førdesveten (01.05.2018)

Visits of other PBEs Stolåsen parkering (20m) 01.05.2018 08:54
Minnesmerke etter flystyrten i 1948 (275m) 01.05.2018 11:13
Førdesveten fra øst (Førde) parkering 01.05.2018 11:43

Det var greit vær med litt yr i lufta. Jeg kjørte til Klokkarvik sør på Sotra og parkerte i en parkeringslomme vest for Førdesvatnet. Starten gikk langs en steinete skogsbilvei som så ut til å være ganske ny. Der den stoppet, fortsatte jeg på sti. Det var litt vrient å finne stien, men stort sett gikk det greit. I starten var det ganske fuktig og myrete, men etter hvert ble stien bedre. Greit opp til Stolåsen (Storlåsen på kartet).

Jeg gikk deretter litt tilbake (sørover) samme vei til et stikryss. Her tok jeg av vestover mot Vorlandstua. Siden stien gikk over ei stor myr, tok jeg av oppover lia, men litt for tidlig. Det medførte at jeg kom ut i ulendt terreng, men jeg kom snart tilbake på stien. Deretter greit til toppen av Vorlandstua. Sørøstover mot Randifjellet var stien merket med trepinner. Terrenget er småkupert, men stien var god.

Etter Randifjellet fulgte jeg stien videre fram til stikrysset sør for Nyatrævatnet. For å få en rundtur valgte jeg nordvestryggen opp til Førdesveten (Veten på kartet). Strekningen i Åsendalen fram til sørenden av Grindavatnet var våt og myrete. Fra oppstigningen mot Førdesveten var stien godt tilrettelagt med diverse trapper. Greit videre til topps. Fantastisk utsikt i alle retninger. Det er både retningsskive og kikkert på toppen. Jeg var helt alene på toppen denne første maidagen. Det var overskyet, men god sikt likevel. Etter en liten matpause tok jeg turen bort til minnesmerket etter flystyrten i 1948, før jeg fulgte god sti tilbake til bilen. En artig rundtur i variert terreng.

På vei til Stolåsen møtte jeg en huggorm som lå på stien. Den hveste da jeg gikk forbi.
Fra Vorlandstua mot vest.
Fra Vorlandstua mot nordøst.
Fra Vorlandstua mot sør. Fra venstre ses Randifjellet og Førdesveten.
Stikryss ved starten av nordvestryggen til Førdesveten.
Info om utsikten fra Førdesveten.
Fra Førdesveten mot nordøst.