Tjønnebu dag 4 - Knutkoppsegga og Breifjellet (01.05.2018)  4

Breifjellet Vest (1,572m) 01.05.2018 08:20
Knutskoppegga (1,595m) 01.05.2018 08:20
Søraust for Breifjellet (1,332m) 01.05.2018 08:20

I dag våknet vi til tett og lavt skydekke. Etter superværet dagen før var det derfor smått med motivasjon for å gjøre så mye annet enn å ta en lang frokost, rydde ut av hytta og gå ned til bilene igjen hos de fire andre. De fikk derfor ansvaret for pulken, mens jeg la avgårde for å gå innom de siste tre pf100-toppene nord for hytta (når man først er så langt inne i et område man sjeldent befinner seg, er det bare å stå på, vil jeg tro jeg mumlet manisk i stemmen da jeg forlot de andre).

Nedkjøringa fra Knutkoppsegga, som for øvrig til en viss grad forsvarer navnet sitt ved at det tidvis er litt smalt over toppen.
Breifjellet. Forsvarer for så vidt også navnet sitt. Ikke mye spektakulære formasjoner her, selv om fjellet kan by på ei bratt, stor og lang sørside som innbyr til skikjøring (på en dag med mindre flatt lys enn i dag), og fine nedkjøringer både nordøstover, østover og nordover hvis man først kjører mot topp 1572.
Knutkoppsegga sett fra Breifjellet. Dette er egentlig en fin og anbefalingsverdig skitur. I dag ble turen stort sett preget av flatt lys, vind og jag etter å bli ferdig fortest mulig slik at de andre ikke skulle måtte vente på meg ved bilen.
Fra topp 1572. Skikjøringa ned herfra går i ei veldig fin side, som i dag var helt j.... å komme seg ned med paddeflatt lys og tidvis vanskelig snø. Uansett; jeg greide det viktigste, nemlig å komme meg raskt nok ned til å ta igjen de andre før de var nede, slik at de slapp å vente.

Oppsummert ei knallhelg, på ei perle av ei turistforeningshytte, med totalt 88 km og 5900 høydemeter tilbakelagt, og 14 nye pf100-topper (pluss 4 nye pf50).

Imponerende helgetur

Written by Affen 10.01.2019 12:24

Den oppsummeringen på slutten her med antall km, hm og topper kunne nesten vert for en hel sesong for min del :-)

Sv: Imponerende helgetur

Written by j_snorre 10.01.2019 16:22

Eller for én dag for Kilian og andre beist.