Hamseviki => Skiclassics - Hamsedalen langlauf (30.04.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Hamseviki (911m)
Endpoint Hamseviki (911m)
Ascents Såthaugane (1,307m) 30.04.2018 10:11
Middagshornet (1,312m) 30.04.2018 14:12
Langegga (1,589m) 30.04.2018 15:38
Kolhø (1,418m) 30.04.2018 17:03

En strålende i Nordfjord da Gustav og jeg suste avgårde i kolonnekjøring oppover mot Strynefjellet, han i sin bil og jeg ensom i bobilen, årets debut :-)

Vi var klare til avgang fra Hamseviki ca 1030. Ingen alpin start men helt innafor på en slik fin dag i slutten av april. Føret var meget lettgått de slake kilometerne innover mot Fremste Viavatnet med et lite lag tørr nysnø oppå fast underlag. Foruten glissen snømengde oppover Fagerbotnhalsen og på de laveste toppene Såthaugane og Middagshornet var forholdene meget bra til å være på denne tida etter de høye temperaturene som har vært den siste tida. Vinden var forøvrig ganske kald og tidvis stri, iallfall opp mot Langegga, den lengste kneika på denne slake turen. Da fikk vi kjenne vinden midt i fleisen, noe vi heldigvis unngikk på veien innover. Fantastisk utsikt fra disse toppene i alle retninger !

Vi gikk desverre glipp en noe som kunne lignet en bra nedkjøring fra Langegga da vi glei litt vel langt sør før vi dreide nordover mot Kolhøvatnet igjen. Vi fikk oss til gjengjeld en god matpause og strekk i lyngen sør for Kolhø før vi startet på den lille motbakken mot dagens siste topp.

Utover igjen mot Hamseviki var det en litt dryg etappe med bakglatte ski uten kortfeller på underlaget som etter solas påvirkning nå var blitt nokså sugende :-) Men, vi kom oss omsider tilbake til bilene igjen, godt fornøyd med oss selv og hverandre :-) Gustav dro deretter hjem til sine tre jenter og jeg satte kursen mot Grotli hotell hvor jeg var så heldig å få lov til å parkere bobilen for natta med tilkobling til strøm og greier, supert !!!

Slakt og lettgått innover fra Hamseviki
Ørliten matstopp ved Fremste Viavatnet med felletørk og plastring av heler :-)
Gustav forann Storebarden, som jeg forhåpentligvis får besøkt en gang snart
Tidvist glissent med snø oppover Fagerbotnhalsen
Gustav i fint driv oppover mot Såthaugane
Såthaugane 1308
Lite snø oppå Middagshornet 1310
Middagshornet 1310 mot Kaldhusdalen og Storfjellet 1821
Stri vind oppover ryggen mot Langegga 1589
Gustav godt fornøyd på Langegga 1589
Mye moro på dagens siste topp, Kolhø 1418
Noen få svinger fikk vi satt på vei ned fra Kolhø 1418
Den slake returen ut igjen mot Hamseviki
Den slake returen ut igjen mot Hamseviki og nå ser vi nesten bilene igjen :-)