Tromsdalstinden - Tromsø 100m pf (29.04.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Tomasjordnes (10m)
Endpoint Tomasjordnes (4m)
Ascents Rødryggen (776m) 29.04.2018
Tromsdalstinden (1,238m) 29.04.2018

Ingrid kom på besøk til Tromsø og ville gjerne oppleve litt av den fantastiske naturen her. Vi bestemte oss for å ta en tur til Tromsdalstind og gå helt hjemmefra, så vi tok skia og skiskoene i sekke og la i vei på joggesko de 2-3 km fra Tomasjordnes til Tromsdalen videregående skole der vi byttet fra joggesko til skisko. Nå var det bare å følge oppkjørte løyper innover Tromsdalen. Litt bløtt i starten, men ellers var det veldig fine løyper. Holdt til venstre i alle kryss og kom tilslutt helt innerst i Tromsdalen der sommerløypa opp til Røde kors hytta går. Tok litt lunsj her og beundret dagens turmål. Nå var det slutt på oppkjørte løyper, men det gikk fine spor oppover mot Røde kors hytta som vi fulgte. Sporene fortsatte oppover i feil retning i forhold til Tromsdalstind, og vi vurderte litt hva vi skulle gjøre, men etter litt frem og tilbake så bestemte vi oss for å gå bort til røde kors hytta og følge sporene videre oppover for å se hva som var så spennende der. Møtte en hel gjeng på randoski som randt ned da vi kom opp. Det viste seg at sporene sluttet ved topp 727. Tydeligvis en topp populær blandt noen randofolk uvisst av hvilken grunn, for det var ingen randotopp... Det gikk ingen skispor fra røde kors hytta mot Tromsdalstind, men mens vi var oppe på den fantastiske 727 toppen sp var det ett par stk som kom etter oss som ikke gikk til 727 men gikk opp mot Tromsdalstinden. Vi satte kursen ned mot pikevatnet og fulgte sporene deres derfra og opp til Rødryggen. De skulle ikke lengre, men det var greit å finne en god rute bort til ryggen av Tromsdalstinden. Her var det masse folk på randoski som kom fra Ramfjord siden. Dette er tydeligvis den populære ruten til topps. Ryggen til topps var drøy og tåka kom og gikk litt, men endelig var vi oppe og fikk bra utsikt fra toppen. Brukte ca fem timer til toppen. Tok same vei tilbake men uten avstikker til 727 toppen. Var dyp slusj nedover ryggen og tungt på fjellski, men jeg kom meg velberget ned. I skyggesiden ned fra rødekors hytta hadde det fryst på og blitt skare som en akkurat gikk igjennom, så ned her gikk det sent og det var relativt hardt å kjøre nedover Tromsdalen. Var godt å komme til skolen og få på seg joggeskoene igjen før siste kilometrene hjem. Jeg gikk på fjellski og Ingrid på Randoneski. Brukte totalt nærmere 11 timer på turen, som kan anbefales!!. Ingrid var med.

På vei innover Tromsdalen
Lunsj med utsikt dagens turmål, Tromsdalstind
727 toppen
Rødryggen, vi nærmer oss ryggen av Tromdalstind
Nærmer oss toppen
Kan ikke klage over utsikten fra toppen :)
Ingrid i fin stil ned fra Tromsdalstinden